بهبود بکارگیری پشم خرگوش در منسوجات بافته شده با کمک فناوری پلاسمای سرد

استفاده ‌از پشم خرگوش برای تولید منسوجات گرم دارای اهمیت است ولی تابیده‌شدن این الیاف دردستگاه ریسندگی بدلیل لغزندگی زیاد آن، بسیار دشوار می‎باشد. فناوری پلاسمای سرد، درفرآیندی سبز و دوستدار محیط زیست به حل این مشکل کمک شایانی کرده‌‌است.

خرگوش آنگورا (Angora) معروف‌ترین گونه خرگوش‌ در دنیاست که به دلیل موهای نازک و بلندش شناسایی می‎شود و موی موغوب آن برای استفاده‌های صنعتی و پوشاک بسیار محبوب است. صنعت نساجی هند، یکی از بزرگترین صنایع نساجی جهان است که حجم وسیعی از مواد خام و محصولات حوزه نساجی را تولید می‌کند و پشم خرگوش یکی از این مواد اولیه با ارزش می‌باشد که به دلیل حالت ابریشمی مورد توجه قرار ‌گرفته‌است.

پشم خرگوش آنگورا بسیار نرم، ظریف، گرم و زیر دست دارای حالت ابریشمی است. خواص شیمیایی موی خرگوش مانند پشم است و از آن برای بافت انواع لباس‌های زمستانی مانند انواع پلیور، دستکش و شال استفاده می‌شود.  برای بافت پارچه از الیاف آنگورا، تار از جنس پشم مرینو و تنها در پود پشم خرگوش بکار می‌رود. با این‌حال به دلیل ویژگی لغزندگی بسیار زیاد این الیاف و مشکلات ریسیدن آن، نیاز به پیچ دادن بیشتری دارد تا این الیاف به محکمی در پارچه قرار بگیرد.

در هند مرکزی به نام «مرکز تسهیل فناوری‌های پلاسمای صنعتی» (FCITP) وجود دارد که با ارائه سامانه پردازش پلاسما در فشار محیط توجه زیادی را در نساجی جلب کرده است. پشم خرگوش عملیات شده در هند توسط این مرکز در صنعت روستایی تجاری شد.

موسسه ملی طراحی (NID) به همراه موسسه تحقیقات پلاسما (IPR) پروتوتایپی از فرآیند پلاسمای اتمسفری تحت عنوان پردازش پلاسمای فشار اتمسفری برای پشم آنگورا (APPAW) را ایجاد نمودند. در این روش اصطکاک و انسجام پشم به منظور تابیده شدن و بافت پارچه افزایش یافت. در شهر KULU یک نمونه تجاری این دستگاه نصب و به منظور تولید پارچه‌های 100% آنگورا مورد استفاده قرار گرفت. خاصیت ترشوندگی، رنگ‌پذیری منسوج نیز پس از این فرآیند افزایش یافت. آنگورا بسیار سبک و عایق حرارتی خوبی است. این الیاف برای تولید منسوجات لباس سربازان در مناطق با ارتفاع بالا استفاده می‌شود.

 

 

دستگاه APPAW به صورت موفقیت‌آمیز نصب، راه‌اندازی و با مراحل بعدی هماهنگ شد تا عملیات آنگورا به صورت پیوسته انجام شود. پس از عملیات پلاسما، از رنگ طبیعی به منظور رنگ‌رزی پارچه استفاده می‌شود. علاوه بر هدف اصلی به منظور استفاده از فناوری پلاسما در تولید پارچه با پشم آنگورا، این عملیات باعث بهبود ترشوندگی و جذب رنگ پارچه شده است.

موسسه تحقیقات پلاسما به طور انحصاری به تحقیق در علم پلاسما، فن‌آوری و برنامه‎های کاربردی آن اختصاص داده شده است. این مرکز امتیاز گسترده‌ای برای انجام تحقیقات نظری و تجربی در علوم پلاسما با تاکید بر فیزیک پلاسما مغناطیسی و جنبه‎های خاصی از پدیده‎های غیر خطی دارد. این موسسه همچنین برای تحریک فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه پلاسما در دانشگاه‌ها که منجر به توسعه فن‌آوری‌های مبتنی بر پلاسما برای صنایع فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد. این مرکز به آموزش  فیزیک‌دانان و فن‌آوران در حوزه پلاسما در کشور کمک می‎کند. این موسسه در ارتباط با مرکز تسهیل صنعتی فناوری پلاسما، به این مرکز اجازه داده است تا از دانش این موسسه استفاده کند. پروژه موفق FCIPT، تجاری‌سازی APPAW بوده است، با این حال این مرکز با راه اندازی مراکز مختلف، تصمیم به تجاری‌سازی فناوری پلاسما برای دیگر پارچه‌ها کرده است.

این مرکز همچنین در صدد ایجاد ائتلافی از موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی، صنعت نساجی، سازندگان تجهیزات حوزه فناوری پلاسما برای شروع برنامه جهانی پلاسما نساجی (National Plasma Textile Program) است.

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.