تبدیل CO به CO2 با نانوکامپوزیت گرافنی

محققان موسسه تکنولوژی هند با همکاری محققان دانشگاه کانپور و دانشگاه کمپیناس برزیل نانوکامپوزیتی بر پایه گرافن تولید کرده‌اند که می‌تواند به‌صورت گزینشی کربن منوکسید هوا را به کربن دی‌اکسید تبدیل کند.

پژوهشگران موسسه تکنولوژی هند، کامپوزیتی از گرافن و آلیاژ پلاتین و پالادیم در مقیاس نانو تولید کرده‌اند. در این پروژه گرافن به‌عنوان پایه مورد استفاده قرار گرفت و نانوذرات آلیاژی، روی آن پخش شدند. از این ساختار کاتالیستی جدید برای تبدیل CO به CO2 استفاده گردید. استفاده از ذره فلزی با جهت‌گیری مشخص که بتواند با انرژی کمی CO را جذب کرده یا با آن برهمکنش داشته باشد بسیار مهم است، زیرا به تبدیل هرچه بیشتر ماده اولیه (CO) کمک می‌کند.

دکتر تیواری، عضو گروه تحقیقاتی IIT در گاندهیناگار بیان کرد: "این سایز و شکل نانوذرات است که بازده کاتالیستی مواد هیبریدی را کنترل می‌کند. کارایی هر کاتالیست به در دسترس بودن سایت‌های فعال و مساحت سطح نانوذرات آن بستگی دارد. بنابراین، مهندسی مورفولوژی نانوذرات آلیاژی و نشاندن آن بر گرافن بسیار حائز اهمیت است، زیرا از این طریق عملکرد کاتالیست حاصل می‌شود."

پروفسور شرما از IIT نیز افزود: "درحالی‌که پلاتین و پالادیم به‌تنهایی کاتالیست‌های فعالی هستند اما عملکرد آلیاژ آن‌ها در بستر گرافن شگفت‌انگیز می‌شود. این محصول برهمکنش و قدرت جذب بالایی دارد که به دلیل اثر هم‌افزائی این سه ماده در کنار هم پدید آمده است."

رفتار کاتالیستی این نانوکامپوزیت با مورفولوژی‌های مختلف در اکسیداسیون CO مورد بررسی قرار گرفت. نرخ تبدیل با نرخ جریان CO و همچنین دما تغییر می‌کند و تبدیل کامل ماده اولیه در محدوده دمایی  75 درجه تا 125 درجه سانتی‌گراد مشاهده گردید. دکتر تیواری بیان داشت: "این‎ها نتایج اولیه‌ای بود که به دست آمده و این نتایج بسیار هیجان‌انگیز است. ما در حال تولید ساختاری متخلخل و سه‌بعدی با چنین هیبریدی برای کاربردهای عملی و همچنین در دمای محیط هستیم."

این تیم اظهار داشت که این ماده جدید می‌تواند در صنایع شیمیایی و همچنین در پالایش محیط‌زیست مورد استفاده قرار گیرد.

با افزایش روزافزون آلودگی‌های زیست‌محیطی، بخشی از سرمایه‎گذاری‌های دولت در هر کشوری به بحث محیط‌زیست اختصاص می‌یابد. بنابراین تعریف و سرمایه‌گذاری هدفمند در چنین پروژه‌هایی می‌تواند به پیشرفت در زمینه مهندسی محیط‌زیست بیشترین کمک را کند.

 

منبع مطلب graphene-info
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.