پلاسمای ‌سرد در خط تولید عینک‌های ضد‌خراش و ضد مه؛ مقرون‌به ‌صرفه و زیست سازگار

استفاده از پلاسمای فشار اتمسفری در خط تولید به منظور قرار‌دادن پوشش‌های ضد خراش،‌ ضد انعکاسی و ضد مه، به ساخت لنز با کیفیت در تولیدی مقرون به صرفه و زیست سازگار کمک نموده است.

عدسی عینک از دو نوع شیشه‎ای و پلاستیکی ساخته می‌شود و ساخت عدسی‌های شیشه‌ای به زمان دورتری برمی‌گردد. عدسی شیشه‎ای شکننده است ولی چون نسبت به نوع پلاستیکی دیرتر خش برمی‌دارد دوام بیشتری دارد. در عوض عدسی‎های پلاستیکی سبک وزن بوده و به همین‌خاطر طرفداران زیادی دارد. عدسی‌های پلاستیکی تحت پردازش سطح و پوشش‌دهی‌های مختلف قرار می‌گیرد. این پوشش‌ها ویژگی‌های مختلفی مثل ضد بخار، ضد انعکاس و ضد خش را فراهم می‎نماید. این پوشش‌ها هر یک به نوعی ایمنی چشم را افزایش می‌دهند و شفافیت بیشتری بوجود می‌آورد. استفاده از روش‌های نوین و در عین حال مقرون به صرفه در تولید انبوه لنزهای با کیفیت در ساخت بسیار مهم است.

استفاده از پلاسمای فشار اتمسفری در خط تولید به منظور قرار دادن پوشش‌های ضد خراش،‌ ضد انعکاسی و ضد مه به ساخت لنز با کیفیت در تولیدی مقرون به صرفه و از همه مهم ‌تر زیست سازگار کمک نموده است.

در متن زیر به طور خلاصه با ویژگی این پوشش‎ها و اهمیت استفاده از آن‎ها در لنزهای عینک آشنا می‌شویم:

 

پوشش ضد بازتاب

پوشش ضدبازتاب (anti-reflection) که به اختصار پوشش AR یا ضد درخشش هم نامیده می‌شود، یک لایه‌ی میکروسکوپی بسیار نازک است که روی عدسی عینک کشیده می‌شود تا هر نوع بازتاب نوری از سطح داخلی و بیرونی شیشه عینک را از بین ببرد.

این لایه به‌قدری ظریف و نازک است که به هیچ‌عنوان دیده نمی‌شود. اما در عوض قادر است هر نوع بازتاب نوری از لنز را از بین ببرد. این پوشش عینک برای دید در شب هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر بسیار مفید و کاربردی است زیرا از انعکاس مستقیم نور در چشمان فرد پیشگیری می‌کند. استفاده از پوشش AR برای همه عدسی‌های عینک به شدت توصیه می‌شود. اما به‌طور ویژه، عدسی‌های پلی‌کربناتی که بیشتر از بقیه لنزها نور را منعکس می‌کنند، به یک لایه پوشش ضدبازتاب نیاز دارند.

همچنین، عدسی‌های انحناءدار که خمیدگی کمتری نسبت به عدسی‌های معمولی دارند، اغلب بازتاب‌های شدیدی ایجاد می‌کنند. بنابراین به‌شدت توصیه می‌شود که در آن‌ها از پوشش ضدبازتاب استفاده شود. همچنین استفاده از آن در پشت عینک آفتابی هم باعث حذف درخشش‌های آزاردهنده عینک می‌شود.

 

 

پوشش ضد خراش

هیچ کدام از عدسی‌های عینک‌های طبی یا عینک‌های مطالعه ضد خش نیستند. بنابراین، استفاده از یک پوشش ضدخش روی این عدسی‌ها، آن‌ها را در برابر هر نوع خراشی محافظت می‌کند. یعنی اگر عینک به طور تصادفی از دستان روی زمین بیفتد، خیالتان راحت است که هیچ مشکلی برای عدسی آن پیش نخواهد آمد. پوشش ضدخش مخصوصا برای عینک کودکان بسیار ضروری است زیرا موجب دوام بیشتر شیشه عینک می‌شود.

 

 

پوشش ضد مه

اگر در مناطق سردسیری زندگی می‌کنید بسیار مهم است که لنز عینک شما دارای پوشش ضد مه باشد. بخار کردن لنز عینک مخصوصا هنگام رانندگی بسیار خطرناک است. بنابراین، برای در امان ماندن از مشکلات مه گرفتن شیشه عینک، پوشش‌های ضد مه ضروری بنظر می رسد. در این حالت، وقتی هوای بیرون سرد است، گرمای صورت شما موجب ایجاد بخار روی عدسی عینک نمی‌شود. این پوشش روی پلاستیک، پلی‌کربنات و دیگر عدسی‌های عینک قابل استفاده است.

 

منبع مطلب Plasmatreatment
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.