محققان آلمانی توانستند مشکل شارژ آهسته در باتریهای حاوی الکترولیت جامد را رفع کنند.
جریان پایین یکی از مشکلاتی است که بر سر راه بهبود باتریهای حاوی الکترولیت جامد قرار دارد و همین عامل منجر به زمان شارژ طولانی این نوع باتریها شده که گاهی بین 10 تا 12 ساعت به طول میانجامد. اما اکنون محققان مؤسسه آلمانی یولیش (Jülich Forschungzentrum) نوعی باتری را ارائه دادند که منجر به افزایش جریان تا 10 برابر بیشتر از مقادیر ذکرشده در مقالات در حین شارژ-دشارژ باتری شده و باتری مورد نظر در کمتر از 1 ساعت شارژ میشود.
در این باتری از آند LiTi2(PO4)3 و کاتد Li3V2(PO4)3 و الکترولیت جامد Li1.3Al0.3Ti1.7(PO4)3 استفاده شده است.
در باتریهای لیتیم-یون رایج از الکترولیت مایع استفاده میشود که به خوبی باعث تماس الکترودها میشود و در اثر تماس الکترودها با الکترولیت مایع سطح تماس بسیار زیادی ایجاد خواهد شد. اصولاً دو ماده جامد نمیتوانند به صورت یکپارچه با هم اتصال داشته باشند و مقاومت در سطح تماس بین الکترود و الکترولیت بالاست.
لذا به منظور ایجاد بیشترین شار جریان ممکن بین مرز لایهها از مواد مشابهی برای تمام ترکیبات استفاده شده است. آند، کاتد و الکترولیت از ترکیبات فسفات مختلفی ساخته شدند تا سرعت شارژ را به بیش از 3C برسانند که این مقدار 10 برابر بیشتر از مقادیر ذکرشده در مقالات است.
موادی که در این باتری استفاده شدند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و فرایند تهیه سادهای دارند. برخلاف باتریهای لیتیم-یون رایج، این باتری عاری از هرگونه مواد سمی و مضر است.
در تستهای ابتدایی، این باتری در 500 چرخه شارژ-دشارژ پایدار بود و 84 درصد ظرفیت اولیه آن حفظ شد اما از نظر تئوری فقدان ظرفیت کمتر از 1 درصد نیز قابل دستیابی است.
دانسیته انرژی این باتری در حدود mAh/g 120 میباشد که کمی از باتریهای لیتیم-یون فعلی پایینتر است.
باتریهای حاوی الکترولیت جامد اولویت اصلی سیستم ذخیره انرژی برای خودروهای الکتریکی هستند اما انتظار میرود که این باتریها در سایر کاربردها که به ایمنی و نگهداری طولانی مدت نیاز دارند (همچون فناوری پزشکی) قابل استفاده باشند. زیرا برخلاف باتریهای فعلی، در هنگام خرابی، افزایش حرارت ندارند و آتش نمیگیرند و گزینهای مطمئن برای گوشیهای هوشمند و رایانهها به شمار میروند.