محققان چینی نوعی باتری حاوی الکترودهای آلی را تهیه کردند در ℃ 70- کار میکند. خیلی سردتر از دمایی که باتریهای لیتیم-یون کارکردشان را از دست میدهند. این دستاورد میتواند به مهندسان کمک کند تا فناوریهای لازم برای سردترین نقاط خارج از جو زمین و حتی سردترین نواحی موجود در کره زمین را ارتقا دهند.
البته باتریها میتوانند در دماهای پایین نیز عملکرد داشته باشند، ولی با محدودیت مواجه هستند. اکثر آنها در زمانیکه دما به ℃ 20- رسیده، تقریباً با 50% حد بهینهشان عمل میکنند و زمانیکه دما به ℃ 40- میرسد، تنها 12% عملکرد بهینه خود را نشان میدهند. لذا کارکرد آنها در زمانیکه دما در فضا به ℃ 157- میرسد، به شدت کاهش مییابد؛ همینطور در نواحی از کانادا و روسیه دما به کمتر از ℃ 50- میرسد.
حالا تیمی از محققان باتری طراحی جدیدی انجام دادهاند که حتی در صورت عدم فعالیت سایر باتریها، باز هم به کار خود ادامه میدهد.
وقتی که دما سرد میشود، الکترولیتهای رایج استری که در باتریهای لیتیم-یون استفاده میشوند، عملکرد بسیار کندی پیدا کرده و واکنشهای شیمیایی در سطح الکترود-الکترولیت به سختی ادامه مییابند. برای رفع این مشکلات، محققان از الکترولیت بر پایه استر(اتیل استات) استفاده کردند که نقطه انجماد پایینی داشته و امکان انتقال بار در دماهای پایین را فراهم میکند. برای الکترودها نیز از دو ترکیب آلی استفاده شده، کاتد پلی تری فنیل آمین (PTPAn) و آند 8،5،4،1- نفتالن تتراکربوکسیلیک دی آنیددرید (NTCDA)-مشتق شده از پلی ایمید (PNTCDA).
بر خلاف الکترودهای بکاررفته در باتریهای لیتیم-یون، این ترکیبات آلی بر اساس فرایند ورود مداوم یونها به بافت مولکولی هستند که با کاهش دما نیز واکنش آهسته خواهد شد.
سایر محققان سعی داشتند تا این مشکل را با استفاده از افزودنیهایی که منجر به افزایش دمای باتری شده یا استفاده از الکترولیت گازیِ مایع شده رفع کنند. اما این راه حلها نیز به مواد بیشتری نیاز دارند که وزن باتری را افزایش میدهد.
در مقایسه با الکترودهای اکسید فلزی که در باتریهای رایج لیتیم-یون استفاده میشوند، این ترکیبات آلی، فراوان، ارزان و مناسب محیط زیست هستند. قیمت این مواد الکترودی به یک سوم قیمت الکترودهای باتریهای لیتیم-یون میرسد.
البته این باتری هنوز به برخی اصلاحات نیاز دارد، مثلاً انرژی ویژه این نمونه هنوز در مقایسه با نمونههای تجاری باتریهای لیتیم-یون پایین است.