تلاش ژاپن برای ساخت باتری جدید خودروهای الکتریکی

کشور ژاپن با تشکیل کارگروهی از شرکت‎های بزرگ باتری‎سازی، باتری حالت جامد را ارتقا داده و آن را در خودروهای الکتریکی بکار خواهد بست.

شرکت‎های باتری‎سازی ژاپنی با هدایت دولت این کشور برنامه‎ای را برای ارتقای باتری‎های حالت جامد ترتیب دادند که انتظار می‎رود بتوان از آنها در خودروهای الکتریکی استفاده کرد.

بر طبق این برنامه کارگروهی (LIBTEC) از شرکت‎هایی نظیر Toyota Motor و Panasonic تشکیل شده که باتری‎هایی با بازده بالا را تولید کنند. هدف این برنامه تبدیل شرکت‎های ژاپنی به راهبران اصلی در صنعت باتری خودروهای الکتریکی است تا بتوانند با رقبای بین‎المللی که بر این حوزه مسلط شده‎اند، رقابت کنند.

برای پیشبرد این اهداف، 1/6 میلیارد ین (14 میلیون دلار) برای سرمایه‎گذاری در LIBTEC اختصاص یافته و اعضای اصلی آن را صنایع Asahi Kasei و Toray تشکیل می‎دهند.

البته شرکت‎های Nissan Motor، Honda Motor و GS Yuasa نیز در این برنامه شرکت خواهند کرد.

در حالیکه باتری‎های لیتیم-یون از الکترولیت‎های مایع استفاده می‎کنند، باتری‎های حالت جامد از فرم جامد الکترولیت بهره می‎برند. بدین ترتیب فرایند ساخت، راحت‎تر و ایمن‎تر شده و نشت مواد رخ نمی‎دهد. این باتری‎ها ترکیبات کمتر و قیمت ارزان‎تری دارند و انرژی بیشتری هم از باتری‎های لیتیم-یون تولید می‎کنند.

به نظر می‎رسد که فناوری باتری حالت جامد شرکت Toyota از تمام موارد مشابه، پیشرفته‎تر باشد اما تجاری‎سازی آن هنوز محقق نشده و انتظار می‎رود که این امر با تجربه هریک از اعضای این کارگروه محقق شود.

از اهداف کلیدی این برنامه می‎توان به بهبود کارایی الکترولیت‎های جامد و ارتقای معیارهای ایمنی این نوع باتری‎ها نام برد.

کارگروه LIBTEC امید دارد تا باتری را ارائه دهد که مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی را به 800 کیلومتر تا سال 2030 ارتقا دهد.

انتظار می‎رود که با بهبود ظرفیت این باتری‎ها سازندگان مختلفی از سراسر دنیا جذب شوند.

شرکت‎های ژاپنی در سال 2013، 70% بازار جهانی خودروهای الکتریکی را در اختیار داشتند، اما توسط شرکت‎های چین و کره جنوبی مصادره شدند. به نحوی که شرکت‎های چینی سهم خود را در این بازار به 26% در سال 2016 ارتقا دادند؛ درحالیکه این عدد در سال 2013 تنها 3% بود. در همین زمان نیز سهم شرکت‎های ژاپنی به 41% کاهش پیدا کرد.

آینده باتری‎های حالت جامد همچون گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی بسیار درخشان است. کشور چین برنامه دارد تا 80 میلیون خودروی الکتریکی را وارد جاده‎ها کند که این عدد در سال 2016 تنها 650000 دستگاه بوده است؛ درحالیکه آلمان هم برای تولید 6 میلیون خودروی الکتریکی نسبت به 70000 عدد در سال 2016 برنامه‎ریزی کرده است. کشور ژاپن امیدوار است تا درصد استفاده از خودروهای پیشرفته را به 20 تا 30 درصد کل فروش خودروها در سال 2030 برساند.