حوزه های صنعتـــی
حوزه های صنعتـــی
مشاهده خبر

تلاش ژاپن برای ساخت باتری جدید خودروهای الکتریکی

تاریخ خبر : ۱۳۹۷/۱۰/۱۴ تعداد بازدید : ۱۱۰
تعداد رای : ۰
کشور ژاپن با تشکیل کارگروهی از شرکت‎های بزرگ باتری‎سازی، باتری حالت جامد را ارتقا داده و آن را در خودروهای الکتریکی بکار خواهد بست.

شرکت‎های باتری‎سازی ژاپنی با هدایت دولت این کشور برنامه‎ای را برای ارتقای باتری‎های حالت جامد ترتیب دادند که انتظار می‎رود بتوان از آنها در خودروهای الکتریکی استفاده کرد.

بر طبق این برنامه کارگروهی (LIBTEC) از شرکت‎هایی نظیر Toyota Motor و Panasonic تشکیل شده که باتری‎هایی با بازده بالا را تولید کنند. هدف این برنامه تبدیل شرکت‎های ژاپنی به راهبران اصلی در صنعت باتری خودروهای الکتریکی است تا بتوانند با رقبای بین‎المللی که بر این حوزه مسلط شده‎اند، رقابت کنند.

برای پیشبرد این اهداف، 1/6 میلیارد ین (14 میلیون دلار) برای سرمایه‎گذاری در LIBTEC اختصاص یافته و اعضای اصلی آن را صنایع Asahi Kasei و Toray تشکیل می‎دهند.

البته شرکت‎های Nissan Motor، Honda Motor و GS Yuasa نیز در این برنامه شرکت خواهند کرد.

در حالیکه باتری‎های لیتیم-یون از الکترولیت‎های مایع استفاده می‎کنند، باتری‎های حالت جامد از فرم جامد الکترولیت بهره می‎برند. بدین ترتیب فرایند ساخت، راحت‎تر و ایمن‎تر شده و نشت مواد رخ نمی‎دهد. این باتری‎ها ترکیبات کمتر و قیمت ارزان‎تری دارند و انرژی بیشتری هم از باتری‎های لیتیم-یون تولید می‎کنند.

به نظر می‎رسد که فناوری باتری حالت جامد شرکت Toyota از تمام موارد مشابه، پیشرفته‎تر باشد اما تجاری‎سازی آن هنوز محقق نشده و انتظار می‎رود که این امر با تجربه هریک از اعضای این کارگروه محقق شود.

از اهداف کلیدی این برنامه می‎توان به بهبود کارایی الکترولیت‎های جامد و ارتقای معیارهای ایمنی این نوع باتری‎ها نام برد.

کارگروه LIBTEC امید دارد تا باتری را ارائه دهد که مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی را به 800 کیلومتر تا سال 2030 ارتقا دهد.

انتظار می‎رود که با بهبود ظرفیت این باتری‎ها سازندگان مختلفی از سراسر دنیا جذب شوند.

شرکت‎های ژاپنی در سال 2013، 70% بازار جهانی خودروهای الکتریکی را در اختیار داشتند، اما توسط شرکت‎های چین و کره جنوبی مصادره شدند. به نحوی که شرکت‎های چینی سهم خود را در این بازار به 26% در سال 2016 ارتقا دادند؛ درحالیکه این عدد در سال 2013 تنها 3% بود. در همین زمان نیز سهم شرکت‎های ژاپنی به 41% کاهش پیدا کرد.

آینده باتری‎های حالت جامد همچون گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی بسیار درخشان است. کشور چین برنامه دارد تا 80 میلیون خودروی الکتریکی را وارد جاده‎ها کند که این عدد در سال 2016 تنها 650000 دستگاه بوده است؛ درحالیکه آلمان هم برای تولید 6 میلیون خودروی الکتریکی نسبت به 70000 عدد در سال 2016 برنامه‎ریزی کرده است. کشور ژاپن امیدوار است تا درصد استفاده از خودروهای پیشرفته را به 20 تا 30 درصد کل فروش خودروها در سال 2030 برساند.

 

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نـــام
ایمیل
نظر شما
کارکترهایی که در تصویر می بینید را وارد نمایید. (حساس به حروف کوچک و بزرگ)