شرکتهای باتریسازی ژاپنی با هدایت دولت این کشور برنامهای را برای ارتقای باتریهای حالت جامد ترتیب دادند که انتظار میرود بتوان از آنها در خودروهای الکتریکی استفاده کرد.
بر طبق این برنامه کارگروهی (LIBTEC) از شرکتهایی نظیر Toyota Motor و Panasonic تشکیل شده که باتریهایی با بازده بالا را تولید کنند. هدف این برنامه تبدیل شرکتهای ژاپنی به راهبران اصلی در صنعت باتری خودروهای الکتریکی است تا بتوانند با رقبای بینالمللی که بر این حوزه مسلط شدهاند، رقابت کنند.
برای پیشبرد این اهداف، 1/6 میلیارد ین (14 میلیون دلار) برای سرمایهگذاری در LIBTEC اختصاص یافته و اعضای اصلی آن را صنایع Asahi Kasei و Toray تشکیل میدهند.
البته شرکتهای Nissan Motor، Honda Motor و GS Yuasa نیز در این برنامه شرکت خواهند کرد.
در حالیکه باتریهای لیتیم-یون از الکترولیتهای مایع استفاده میکنند، باتریهای حالت جامد از فرم جامد الکترولیت بهره میبرند. بدین ترتیب فرایند ساخت، راحتتر و ایمنتر شده و نشت مواد رخ نمیدهد. این باتریها ترکیبات کمتر و قیمت ارزانتری دارند و انرژی بیشتری هم از باتریهای لیتیم-یون تولید میکنند.
به نظر میرسد که فناوری باتری حالت جامد شرکت Toyota از تمام موارد مشابه، پیشرفتهتر باشد اما تجاریسازی آن هنوز محقق نشده و انتظار میرود که این امر با تجربه هریک از اعضای این کارگروه محقق شود.
از اهداف کلیدی این برنامه میتوان به بهبود کارایی الکترولیتهای جامد و ارتقای معیارهای ایمنی این نوع باتریها نام برد.
کارگروه LIBTEC امید دارد تا باتری را ارائه دهد که مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی را به 800 کیلومتر تا سال 2030 ارتقا دهد.
انتظار میرود که با بهبود ظرفیت این باتریها سازندگان مختلفی از سراسر دنیا جذب شوند.
شرکتهای ژاپنی در سال 2013، 70% بازار جهانی خودروهای الکتریکی را در اختیار داشتند، اما توسط شرکتهای چین و کره جنوبی مصادره شدند. به نحوی که شرکتهای چینی سهم خود را در این بازار به 26% در سال 2016 ارتقا دادند؛ درحالیکه این عدد در سال 2013 تنها 3% بود. در همین زمان نیز سهم شرکتهای ژاپنی به 41% کاهش پیدا کرد.
آینده باتریهای حالت جامد همچون گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی بسیار درخشان است. کشور چین برنامه دارد تا 80 میلیون خودروی الکتریکی را وارد جادهها کند که این عدد در سال 2016 تنها 650000 دستگاه بوده است؛ درحالیکه آلمان هم برای تولید 6 میلیون خودروی الکتریکی نسبت به 70000 عدد در سال 2016 برنامهریزی کرده است. کشور ژاپن امیدوار است تا درصد استفاده از خودروهای پیشرفته را به 20 تا 30 درصد کل فروش خودروها در سال 2030 برساند.