درآمدی بر باتری‎های لیتیم پلیمر حالت جامد

باتری‎های پلیمری به عنوان پلی برای دست‎یابی به کاتدهای ولتاژ بالا شناخته می‎شوند و در حال حاضر شرکت‎های خودروسازی سرمایه‎گذاری عظیمی بر شرکت‎های استارتاپ حوزه باتری برای ارتقای نسل جدید الکترولیت‎ها انجام داده‎اند.

 باتری‎های لیتیم-یون پلیمری حالت جامد به دلیل نگرانی‎هایی که به دلیل استفاده از الکترولیت‎های مایع در باتری وجود داشت ارتقا یافتند.

باتری‎هایی که از الکترولیت مایع استفاده می‎کنند به شدت آتشگیر هستند و اگر باتری تحت فشار زیادی (سرعت زیاد شارژ) قرار گیرد، منجر به انفجار الکترولیت مایع موجود در باتری شده و اشتعال صورت گیرد. به همین منظور تحقیقات زیادی برای ارتقای الکترولیت‎های پلیمری مناسب با اهداف تجاری به خصوص برای کاربرد در خودروهای الکتریکی انجام گرفتند.

بهتر است مطلب را با توضیحی درباره باتری‎های حالت جامد غیر پلیمری آغاز کنیم. اولین باتری حالت جامد لیتیمی، باتری لیتیم-یدید بود. در این نمونه ورقه‎ای از فلز لیتیم با ید جامد تماس دارد. واکنش مواد منجر به تشکیل لایه لیتیم یدید بر سطوح الکترودها خواهد شد. پس از تشکیل این لایه، جریان بسیار کم و کوچکی می‎تواند از آند لیتیم به کاتد ید (I2) جریان یابد و برای چند سال نیز به همین صورت به کار خود ادامه دهد. به همین منظور این نوع باتری‎ها از دهه 1970 برای ساخت دستگاه‎های ضربان قلب استفاده شده‎اند.

به غیر از باتری‎های لیتیمی، باتری‎های ZEBRA را هم می‎توان در خانواده باتری‎های حالت جامد قرار داد که در آنها آند فلز سدیم ذوب شده و بر الکترولیت جامد "β- آلومینا پوشش‎دهی می‎شود و شارژ و دشارژ برگشت‎پذیری را برای سل فراهم می‎کند. حرارت ایجادشده در طی عملکرد باتری، دمای آن را در مقدار تقریبی ℃ 300  نگه می‎دارد که دمای کاربردی برای باتری‎های Na-S به شمار می‎رود. باتری‎های سدیم سولفور ارزان هستند و معمولاً برای ایستگاه‎های ذخیره‎ای استفاده می‎شوند.

باتری‎های پلیمری در دهه 1990 در فرانسه رونق یافتند که هم اکنون نیز تنها همین کشور این نوع باتری‎ها را تولید می‎کند. شرکت Blue Solutions، یکی از شرکت‎های تابعه شرکت فرانسوی Ballore باتری‎های لیتیم-یون پلیمری را می‎سازد که در دمای ℃ 60 کار می‎کند. کاربرد اصلی این باتری‎ها در خودروهای الکتریکی است ولی تلاش این شرکت، استفاده از این باتری‎ها در ایستگاه‎های ذخیره‎ای است.

این باتری‎ها مزایای مختلفی دارند که احتمال کمِ آتشگیری، اصلی‎ترین آنهاست. الکترولیت‎های مایع از مواد آلی آتشگیر ساخته می‎شوند که یک تهدید جدی است. به همین دلیل برخی باور دارند که جایگزین کردنِ الکترولیت مایع با با یک ماده پلیمری می‎تواند احتمال وقوع آتش را حذف کرده یا کاهش دهد. حقیقت این است که اغلب باتری‎های پلیمری حاوی فلز لیتیم هستند که به اشتعال آور است. فلذا راه حل اصلی، ساخت باتری‎هایی با آندهای غیر مشتعل (مانند گرافیت و سیلیکون) و الکترولیت‎های پلیمری است.

نمونه‎های پلیمری به راحتی قابل تهیه هستند، البته ضخامت نهایی باتری برای اهداف کاربردی بسیار زیاد است (کمتر از 10 میکرون برای رقابت با نمونه‎های فعلی نیاز است). در خصوص الکترولیت‎های معدنی جامد، کسی راهکاری برای افزایش مقیاس تولید آنها نیندیشیده است. البته پروژه‎هایی در سطح پایلوت وجود دارند نظیر اقداماتی که توسط شرکت Solid Power در آمریکا صورت گرفته است.

الکترولیت‎های ژل پلیمر در دمای اتاق قابل کارکرد هستند، اما به عنوان پلی به فناوری الکترولیت کاملاً جامد نامبرده می‎شوند و هنوز هم از مقادیر زیادی الکترولیت مایع اشتعال‎آور استفاده می‎کنند. در این میان، برخی از محققان، باتری‎های هیبریدی را ارتقا دادند که مزایای الکترولیت‎های مایع و جامد را با هم دارد.

فناوری باتری‎های لیتیم-یون پلیمری در حال حاضر اصلی‎ترین زمینه‎ای است که شرکت‎های خودروسازی سعی در ارتقای آنها دارند و به همین دلیل، اکثر آنها سعی در کسب سهام در شرکت‎های سازنده الکترولیت جدید و جامد دارند.

باتری‎های بر پایه الکترولیت جامد، راهکاری برای دست‎یابی به کاتدهای ولتاژ بالا هستند که برای توسعه خودروهای الکتریکی بسیار سودمند می‎باشند. در حال حاضر، کمبود مسافت طی شده، مهم‎ترین عامل در عدم گسترش خودروهای الکتریکی است که با استفاده از باتری‎های پلیمری می‎توان بر این مشکل فائق آمد.