سرمایه‎گذاری 620 میلیارد دلاری در صنعت باتری تا سال 2040

بر اساس بررسی محققان، بازار جهانی باتری‎ها در چند سال اخیر شاهد رشد بسیار چشمگیری بوده و حتی از پیش‎بینی‎هایی که پیشتر انجام می‎شد نیز فراتر رفته است. لذا حجم سرمایه‎گذاری در این صنعت در چند سال آینده بسیار رونق می‎گیرد.

رونق صنعت باتری در چین، کالیفرنیا و هر جای دیگری که زیرساخت مناسبی برای باتری دارد اتفاق خواهد افتاد و بیشتر از آنچه که قبلاً تصور می‎شد، رشد خواهد کرد.

طبق پیش‎بینی‎ها، بازار جهانی ذخیره‎سازهای انرژی به 942 گیگاوات ساعت تا سال 2040 خواهد رسید. طبق نظر مؤسسه بلومبرگ، این رشد فزاینده به سرمایه‎گذاری 620 میلیارد دلاری احتیاج دارد که منجر به کاهش چشمگیر قیمت باتری می‎شود. بدین ترتیب، میزان کاهش قیمت در باتری‎های لیتیوم-یون تا سال 2030 به اندازه 52% خواهد بود. اما قیمت تنها فاکتور نیست.

دولت‎های چین و کالیفرنیا نیازهای جدیدی را همراه با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و سیستم‎های خورشیدی ایجاد خواهند کرد. لذا تلاش زیادی برای تأمین انرژی خودروهای الکتریکی در مناطق دور از دسترس اختصاص یافته است. از آنجاییکه باتری‎ها در تمام سطوح زندگی وارد شده‎اند، قیمت آنها خیلی بیشتر از آنچه که انتظار می‎رفت کاهش یافته است.

در این راستا، تمرکز بر روی دو بازار مهم وجود دارد. یکی چین که در حال ارتقای ظرفیت تولید باتری‎های خود است و نقش مرکزی را در این پیشرفت خواهد داشت. دیگری هم کالیفرنیا که تحرکات خوبی در چند سال اخیر داشته و مستقیم یا غیر مستقیم، منجر به بهبود وضعیت باتری‎ها شده است.

موضوع ذخیره‎سازی انرژی، مبحثی است که در پیشرفت انرژی‎های تجدیدپذیر بسیار مهم است. اگر به سمت استفاده 100 درصدی از انرژی‎های تجدیدپذیر برویم، این مسئله جدیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در اینجا 5 نکته کلیدی که در گزارش بلومبرگ در روند رشد باتری‎ها به آنها اشاره شده، آورده شده است:

  1. پیش‎بینی می‎شود که میزان انباشت ذخیره انرژی تا سال 2020 به 50 گیگاوات ساعت برسد. در صورتیکه سال قبل، بلومبرگ پیش‎بینی کرده بود که این عدد در سال 2023 محقق خواهد شد.
  2.  ذخیره انرژی معادل 7% کل ظرفیت ایجادشده در دنیا تا سال 2040 خواهد بود.
  3.  منطقه آسیا-اقیانوسیه، 45 درصد کل ظرفیت تولید را در مقیاس مگاوات تا سال 2040 در اختیار خواهد داشت. 29 درصد باقیمانده نیز در مجموع به اروپا، خاورمیانه و آفریقا اختصاص خواهد یافت و باقیمانده هم مربوط به آمریکا می‎شود.
  4.  تا نیمه دهه 2030، بخش اعظم ذخیره انرژی به ابزارآلات اختصاص می‎یابد. اما پس از آن، عمده سرمایه‎گذاری به فرصت‎های تجاری‎سازی، صنایع و اهداف مسکونی معطوف می‎شود.
  5. کشورهایی که می‎توانند در این صنعت پیشرو باشند عبارتند از: چین، آمریکا، هند، ژاپن، آلمان، فرانسه، استرالیا، کره جنوبی و انگلستان. در حال حاضر، کره جنوبی بازار را در اختیار دارد اما به زودی در دهه 2020 تحت سیطره آمریکا قرار خواهد گرفت.