فهرست‌بها و فرصت‌های پیش‌روی صنعت نانو

مدیر صنعت و بازار حوزه ساخت و ساز ستاد توسعه فناوری نانو پیشینه و ضرورت ورود محصولات نانویی به لیست منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه و فرصت‌های پیش‎روی صنعت نانو را در گفتگوی اختصاصی تشریح کرد. این لیست به عنوان مرجع میان کارفرمایان و پیمانکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر ساله سازمان برنامه و بودجه آن را اصلاح و به‌روزرسانی می‌کند.

محمد یوسفی، مدیر صنعت و بازار حوزه ساخت و ساز ستاد توسعه فناوری نانو در زمینه پیشینه ایجاد فهرست‌بها گفت: از حدود چهل سال پیش و همزمان با شتاب ساخت و ساز در کشور، اختلافانی میان پیمانکاران و کارفرمایان وجود داشت. سازمان برنامه و بودجه در آن سال‎ها، لیست قیمت مواد اولیه، نیروی انسانی و خدمات در تمام کشور را یکسان‌سازی و اعلام عمومی کرد. در هر بخش و فصل این لیست که اصطلاحا فهرست‌بها نامیده می‌شود، به تفصیل به استاندارد‌ها، مواد و روش‌های اجرایی ساخت‌وساز پرداخته می‌شود. این فهرست‌بها به عنوان مرجع میان کارفرمایان و پیمانکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر ساله سازمان برنامه و بودجه علاوه بر اصلاح و به‌روزرسانی قیمت تمام شده، آحاد عملیات نسخه‌های فهرست‌بهای سال‌های قبل را نیز برای پاسخگویی به نیاز پروژه‌ها تغییر می‌دهد و محصولات عمرانی مبتنی بر فناوری‌های نوین به فهرست پایه اضافه می‌شود. در همین راستا، یکی از مهم‌ترین وظایف نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه برای مدیریت و راهبری پروژه‎های دولتی، تهیه فهرست‌های بها برای قیمت‌گذاری و برآورد کالا و فناوری‌های مختلف است.

یوسفی در ادامه با معرفی فعالیت‌های ستاد نانو برای ورود محصولات نانویی به این فهرست‌بها گفت: ستاد نانو با هدف توسعه بازار محصولات نانو و دیده‌شدن این محصولات فعالیت‌های خود را از سال 92 آغاز کرد و از آن سال طی جلسات و پیگیری‌های انجام شده محصولات و کاربردهای آن‌ها به مدیران نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه معرفی و در سال 94 اولین محصول نانو با نام لوله‌های بی‌صدا در فهرست‌بها ثبت شد. در طی سال‌های بعدی و اضافه شدن دیگر محصولات، پروتکل یا توافقنامه همکاری مشخصی به این منظور ارائه شد.

مدیر صنعت و بازار حوزه ساخت و ساز ستاد توسعه فناوری نانو گفت: این توافقنامه در ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو ۲۹ و ۳۰ آبان ۱۳۹۷، در مرکز همایش‌های پژوهشگاه نیرو میان سازمان امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه و ستاد توسعه فناوری نانو به منظور قرار گرفتن ۵ محصول فناوری نانو در فهرست‌بهای این سازمان به امضا رسید. این محصولات مرتبط با پروژه‌های عمرانی شامل "لوله پلی‌پروپیلن بی‌صدا با اتصال فشاری"، "شیشه‌های نانویی Low E، شیشه‌های خود تمیز شونده و منعکس کننده نور و گرما"، "شیشه‌های لمینیت نشکن"، "پوشش ضدحریق پایه سیمانی" و "کاشی آنتی‎باکتریال" بوده است.

یوسفی تأکید کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در آینده تعداد بیشتری از محصولات نانویی در فهرست‌بها آورده خواهد شد و بستری برای ارتقاء سطح فعالیت صنعت نانو در بخش خصوصی فراهم خواهد شد. در همین راستا در چارچوب این توافق‌نامه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو محصولات و دستاوردهای صنعتگران کشور را به نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه معرفی می‌کند که بعد از بررسی‌های لازم و درج در دفترچه قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف مانند ساختمان، مهندسی، آب، نیرو و حوزه‌های جدید حتی کشاورزی را داشته باشد. این توافقنامه محدود به فهرست‌بها و درج در آن نخواهد بود زیرا ستاد نانو و سازمان برنامه و بودجه قصد دارند پروژه‌های دولتی را به استفاده از این محصولات تشویق کنند. در نتیجه، بخش خصوصی نیز در صنایع ساختمانی به استفاده از این محصولات ترغیب خواهد شد و در نهایت انتظار می‌رود، بازار محصولات نانویی ایرانی بیش از پیش توسعه یابد.

منبع مطلب