تهیه فلزات کمیاب از ضایعات الکترونیکی

سه منبع طبیعی طلا، نئودیمیم و اندیم یکی از عناصر نادر در زمین هستند: هر یک از سه فلز کمتر از 0.00001٪ پوسته زمین را تشکیل می دهد. آن‌ها را می‌توان در تعداد زیادی از دستگاه‎های الکترونیکی در مقادیر کم مورد استفاده قرار داد،

سه منبع طبیعی طلا، نئودیمیم و اندیم یکی از عناصر نادر در زمین هستند: هر یک از سه فلز کمتر از 0.00001٪ پوسته زمین را تشکیل می دهد. آن‌ها را می‌توان در تعداد زیادی از دستگاه های الکترونیکی در مقادیر کم مورد استفاده قرار داد، در عملکردهای کلیدی ایندیوم به عنوان اکسید قلع در همان زمان الکتریکی هدایت و شفاف است. به دلیل این خواص، این ماده در صفحه‌های LCD استفاده می‌شود.
نئودیمیم در ترکیب با آهن و بور برای تولید آهن رباهای قوی استفاده می‌شود. این‌ها در هارد دیسک، بلندگوها، هدفون ها و تلفن های همراه یافت می‌شوند. از میان همه این‌ها طلا یک هادی بسیار خوب است که دچار خوردگی نمی‌شود. بنابراین فلز در اجزای الکترونیکی مانند سوئیچینگ یا تخته مدار چاپی استفاده می شود.
مشکل اصلی این است که نئودیمیم و ایندیوم به عنوان فلزات بحرانی در نظر گرفته می شوند. چرا که این دو عنصر نادر تقریبا به طور انحصاری در چین استخراج می شوند. از سوی دیگر، اهمیت آن‎ها برای فناوری‌های جدید، کلیدی و به تبع آن، تأثیر وقفه‌های احتمالی بسیار جدی مطرح می‌شود.
با این حال، در واقع سویس نیز دارای معادنی برای این سه ماده است.
Esther Thibaudby از دانشکده علوم پزشکی امپرا، از گروه فناوری و جامعه، در حال حاضر برای نخستین بار بررسی کرد که سه فلز نادر در سوئیس وجود دارد . در مورد نئودیمیم نیز که در سرباره از ذوب فلزات یافت می شود، در بخش ساخت و ساز استفاده می‌شود. از سوی دیگر، طلا، از لحاظ اقتصادی، زمانی که تجهیزات به پایان عمر خود رسیده است، در شرایط 70 درصد بهبود یافته است. در حالیکه نرخ بازیافت برای طلا در حال حاضر بسیار خوب است، نئودیمیم و اندیم هنوز در سویس به این مرحله نرسیده‌اند.
در اوایل سال 2015، تیمی به رهبری Heinz Böni توسط دفتر فدرال محیط زیست (FOEN) و انجمن ارائه دهندگان فن آوری اطلاعات و ارتباطات سوئیس (Swico) برای بررسی اینکه آیا بازیابی ایندیوم و نئودیمیم حساسیت زیست محیطی و از لحاظ اقتصادی قابل قبول است تشکیل شد. آن‌ها اعلام کردند که از لحاظ فنی، ایندیوم امروزه میتواند بهبود یابد.

 

منبع مطلب Rare metals from e-waste
فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...