ایجاد تحول در صنعت ‎نانوکامپوزیت‎های پلیمری پلاستی‎سل PVC توسط نانولوله‌ها

نانولوله‌های کربنی تک دیواره کاربردهای مهمی به‎عنوان افزودنی‌های رسانا پیدا کرده‌اند. استفاده از این فناوری به ایجاد فرصت‌های تجاری جدید در صنایع مختلف شامل بازار نانوکامپوزیت‎های پلاستی‎سل PVC کمک می‌کند.

نانولوله‌های کربنی تک دیواره با خواص منحصر به فرد خود، عملکرد نانوکامپوزیت‎های پلاستی‌سل PVC را بهبود می‌بخشند. این نوع از نانولوله‎ها سبب رضایت بازار برای ایجاد مقاومت ویژه بین 105 تا 109 اهم، حفظ شکل حتی بعد از شرایط کاری سخت، ثابت نگه‎داشتن مقاومت سایشی و نشان دادن انعطاف‌پذیری در رنگ‌آمیزی محصولات پایانی می‎شود. طبق تحقیق اخیر OCSiAl در اواخر سال 2018، تمامی این اصلاحات تنها با افزودن مقدار 0.25 تا 2 درصد وزنی از نانولوله‌ها در کامپوزیت قابل حصول است.

این فناوری جدید قادر به رفع نقاط ضعف استفاده از افزودنی‌های آنتی‌استاتیک مرسوم مثل کربن سیاه یا ترکیبات آمونیوم است. معمولا کربن سیاه اثری منفی بر عملکرد مکانیکی در کامپوزیت پلاستی‌سل PVC گذاشته و محصولات نهایی را به رنگ مشکی درمی‌آورد. ترکیبات آمونیوم نیز با گذشت زمان ناپایدار شده و فقط مقاومت بسته به رطوبت را ایجاد می‌کنند. گذشته از این‌ها، خود فرآیند نیز پیچیده است (کربن سیاه روی جریان‎یابی مواد اثر گذاشته و سبب تشکیل گرد و غبار روی سطح می‎شود). نانولوله‌های کربنی تک دیواره می‌توانند همه این معضلات را حل کرده و موجب ایجاد بهبودهای فراوان در صنعت نانوکامپوزیت‎های پلاستی‌سل PVC شوند.

نانولوله‌های کربنی تک دیواره فرصت‌های تجاری جدیدی برای تولیدکنندگان نانوکامپوزیت‎های پلاستی‌سل رسانای PVC مهیا می‌کند. این نانوماده در صنعت معدنکاری که ایمنی در آن مقوله‌ای بسیار حیاتی است، بسیار مورد توجه است. وجود 0.4 تا 0.5 درصد وزنی نانولوله‏های کربنی تک دیواره در مجرای تهویه انعطاف‎پذیر پلاستی‎سل PVC و مش‏های فایبرگلاس مورد استفاده در معادن، به میزان 107 اهم مقاومت با حفظ عملکرد مکانیکی ایجاد می‌کند. پارچه‌های آنتی‌استاتیک و تسمه‌های تردمیل بر پایه نانوکامپوزیت‎های پلاستی‌سل PVC بیانگر کاربرد گسترده نانولوله‌ها در صنعت هستند. هدایت الکتریکی یکنواخت، پایدار و تأثیرناپذیر از رطوبت با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک دیواره قابل دستیابی است.

نانولوله‌های کربنی تک دیواره که در ابتدا موادی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسیدند، به سرعت تبدیل به یک فناوری مرسوم در بسیاری از صنایع شدند. این لوله‌های کوچک به دفعات در موادی مثل نانوکامپوزیت‎های پلاستی‌سل PVC، پلی‎اورتان (پلیمرهای مصنوعی)، اپوکسی، پلی‎استر و پلیمرهای اکریلیک مورد استفاده قرار گرفته‌ و پژوهشگران به دنبال یافتن کاربردهایی برای این مواد در سایر صنایع مهم هستند.

 

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.