محصول الکترونیکی ضدآب، خدمتی از فناوری پلاسمای سرد؛ قسمت دوم

جلوگیری از ورود رطوبت به وسیله الکترونیکی راهی برای افزایش طول عمر این نوع وسایل است. در ادامه کاربرد فناوری پلاسمای سرد برای یک محصول ضدآب، به بحث پیرامون چگونگی بکارگیری این فناوری می‌پردازیم.

در گزارشی که پیش از این درباره وسایل الکترونیکی ضدآب داشتیم، بحث حول موضوع ضدآب نمودن بردهای الکترونیکی بود. در آن گزارش دیدیم که این امکان توسط فناوری پلاسمای سرد در فشار پایین‌تر از اتمسفر بدست می‌آید و سامانه پردازش پلاسمایی تحت خلاء ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی این قابلیت را دارد. یک گام دیگر آنست که آب به درون یک وسیله الکترونیکی نفوذ نکند و برای آن چندین راه وجود دارد؛ ولی در اینجا تنها به شرح فرایندی که به توسط پلاسمای سرد پیاده می‌شود، می‌پردازیم.

یک راه افزایش طول عمر یک وسیله برقی، اطمینان از جلوگیری ورود رطوبت به درون آنست. ولی مشکلی که در صنعت وجود دارد، عدم چسبندگی انواع سطوح به یکدیگر است. راهکاری که پلاسمای سرد ارائه می‌دهد، افزایش و بهبود چسبندگی انواع پلیمرها، الاستومرها و پوشش‌های مختلف بر زیرلایه‌های متفاوت از جمله شیشه، پلیمر و فلزات و پیوند چندین لایه پلیمری می‌باشد. البته درزبندی و آب‌بندی برای اهداف گوناگون در صنعت صورت می‌گیرد که جلوگیری از ورود رطوبت تنها بخشی از نتایج آنست. به عنوان مثال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تریلرهای یخچالی در اروپا با نام cargobull از جت‌های پلاسمایی برای آب‌بندی کردن یخچال‌ها استفاده می‌کند.

 

 

شرکت Plasmatreat یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت پلاسمای سرد در جهان است که تاکنون موفق شده است به شرکت‌های بزرگ خودروسازی و ساخت قطعات خودرو خدمات ارائه کند. جت پلاسماهای ساخت این شرکت برای بهبود چسبندگی، آب‌بندی واتصالات بکار گرفته می‌شوند. چراغ اتومبیل‌های مدرن از فناوری LED با طول عمر بالا بهره می‌گیرند که البته بایستی کاملاً در برابر رطوبت محافظت گردند. بنابراین به هنگام اتصال چراغ‌های جلو و چراغ عقب که از جنس پلی‌پروپیلن (PP) و پلی‌کربنات (PC) هستند، بایستی فرآیند چسب و آب‌بندی با بهترین کیفیت صورت گیرد. حتی کوچک‌ترین نشت رطوبت منجر به اختلال لنز چراغ جلو و تابش نورو کاهش عمر چراغ می‌شود. HELLA در استرالیا، یک شرکت تابعه متعلق به KGAA Hueck HELLA آلمان از فناوری پلاسما به منظور اتصال بهینه لنز به قاب چراغ استفاده می‌کند. این شرکت شیار بدنه پلی‌پروپیلنی را قبل از استفاده از چسب سیلیکونی با جت‌های پلاسمایی دوار تمیز و فعال می‌کنند. در این عملیات، انرژی سطح بدنه پلی‌پروپیلن از 35mJ/m2 به بیش از 72mJ/m2 افزایش می‌یابد و در نتیجه افزایش خواص چسبندگی و آب‌بندی چراغ تأمین می‌شود.

 مثال دیگر محافظت در برابر رطوبت برای پمپ‌های حرارتی و کندانسورهای خشک‌کن هستند. شرکت MIELE که در حوزه تولید لوازم خانگی فعالیت می‌کند، در راستای به حداقل رساندن تلفات ناشی از رطوبت از فناوری پلاسمای سرد استفاده کرده است. پلاسما با افزایش انرژی سطح از زیر 30mJ/m2 به بیش از 72mJ/m2 بهترین شرایط را برای دوام و چسبندگی پایدار و طولانی‌مدت و درزگیری PUR به PP فراهم می‌کند.

هم‌اکنون در ایران شرکت‌های پلاسمایی توانایی توسعه فناوری پلاسمای سرد برای کاربردهای مختلف پردازش سطح را داشته وتوانسته‌اند توانمندی‌های خود را در موارد صنعتی به اثبات رسانند. جت‌های پلاسمای سرد ساخت شرکت پلاسما ایده آزما و سیستم پلاسمای سرد ساخت شرکت کاوش یاران فن‌پویا قابلیت لازم برای پردازش ساده و راحت سطوح دوبعدی و سه‌بعدی در فشار اتمسفری را دارد. این سیستم‌ها که درفشار اتمسفری کار می‌کند امکان تنظیم سرعت، زمان، فاصله و اتوماسیون را دارد. فناوری نوین پلاسمای سرد صنعتی نوپاست ولی خدماتی با دامنهٔ وسیع در اکثر زمینه‌ها ارائه می‌کند و خوشبختانه در ایران در برخی موارد پیشرفت‌های فراوان و قابل رقابت با شرکت‌های اروپایی بوجود آمده است. معضل پیش روی این شرکت‌ها عدم آشنایی و استقبال شرکت‌های هدف می‌باشد که امید است با افزایش این آگاهی‌ها همکاری‌های بهتری در آینده نزدیک بین شرکت‌های فناور و متقاضی شکل بگیرد.