دستگاه جت پلاسما عضو جدید هر آشپزخانه

فناوری پلاسما روشی را ارائه می‌دهد که می‌توان میوه و سبزیجات را در ظرفی کوچک، براحتی و بدون مواد افزودنی، ضدعفونی کرد. در ابتدا این روش در مورد تصفیه آب بررسی و روشی نوین ومقرون بصرفه شناخته شد.

در حال حاضر روش معمولی که همه ما برای شستن میوه‌ها و سبزیجات داریم چیست؟ مقداری سرکه یا چند قطره مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص شستشوی سبزیجات را به آبی که در آن سبزیجات را ریخته‌ایم اضافه می‌کنیم و بعد از چند دقیقه آبکشی می‌کنیم. شاید شما هم مثل من تا بحال این مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص سبزیجات را خریداری نکرده‌اید و فکر می‌کنید این مواد شیمیایی خودشان ضررهای بیشتری دارند. پس بهتر است فعلاً همان استفاده از سرکه را ادامه دهید تا دستگاه‌های جدید برگرفته از تکنولوژی پلاسمای سرد به بازار بیایند و یکی از آنها را بخرید.

دستگاه شستشوی میوه یا Fruit WashingMachine می‌تواند یک نام عمومی برای آن باشد که تقریباً نیمی از کاربردهایش را تا کنون باید فهمیده باشید. این دستگاه می‌تواند کوچک با جنس و ظاهری دوست داشتنی در رنگ‌های مختلف طراحی شود و احتمالاً شما آن را در نگاه اول با ظرف مخصوص برنج بر روی میز آشپزخانه اشتباه می‌گیرید. دستگاهی با روشی نسبتاً منحصر به فرد برای تمیز کردن میوه و سبزیجات، بدون آنکه هیچ مواد افزودنی اضافی (مانند مواد ضدعفونی کننده مواد غذایی) برای آن استفاده شود.

 

 

این فناوری از توان پالسی برای یونیزه کردن یک گاز در فشار اتمسفر کمک می‌گیرد و ولتاژ اعمال شده به آزاد کردن رادیکال‌های هیدروکسیل منجر می‌شود. در نتیجه این عمل آب تصفیه شده ویا میوه‌ها و سبزیجات موجود در ظرف ضدعفونی می‌شود. به طور خلاصه، Fruit WashingMachine از یک جت پلاسما برای ایجاد یک سری واکنش‌هایی استفاده می‌کند که آب را در کسری از ثانیه تصفیه می‌کند. همچنین این واکنش‌ها تاثیری بر درجه حرارت یا ترکیب آب نمی‌گذارد. نکته مهم دیگری که در مورد جت‌های پلاسما باید یدانیم اینست که بسیار ایمن هستند و براحتی می‌توان آنها را با دست لمس کرد.

این فناوری به تولید رادیکالهایی مانند هیدروکسیل کمک می‌کند تا بدون استفاده از دستگاه‌های تصفیه کننده، مواد معدنی، فیلترها یا مواد ضدعفونی کننده میوه‌ها و سبزیجات را فوراً برای شما تمیز کند. در حقیقت، این فناوری برای اولین بار توسط محققان دانشگاه آلاباما به عنوان روشی برای تصفیه فوری آب مورد مطالعه قرار گرفته بود و در ادامه گزینه‌های جدیدی مثل تمیز کردن میوه و سبزیجات هم به آن اضافه شد.

ایده‌ای که در این یادداشت به آن پرداختیم برای اجرایی شدن در کشور اصلاً دور از ذهن نیست. از طرفی پتانسیل ارائه بخش علمی و فنی آن بخاطر وجود شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه پلاسمای سرد وجود دارد، و از طرف دیگر همت و رغبت بخش خصوصی را می‌طلبد. همچنین بی‌شک این ماشین‌ها از جذابیت بالایی برای صادرات برخوردارند. ما که در عصر زندگی مدرن و دیجیتال هستیم اکنون در آستانه سال 2020، نشاندن آخرین فناوری‌ها در کنار سفره‌مان هم اصل عجیب نیست.