مصاحبه با دکتر مهدی شفیعی مدیر عامل شرکت دانش بنیان آتیه پردازان ظهور شریف

شرکت آتیه پردازان ظهور شریف در سال ۱۳۸۸ توسط جمعی از فارغ التحصیلان متخصص و متعهد دانشگاه صنعتی شریف در مرکز فناوری‌های پیشرفته آن دانشگاه تأسیس شد. از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات با تکنولوژی بالا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. شرکت آتیه پردازان شریف در حوزه تصفیه آب و پس‌آب، پکیج الکتروکلریناتور خود تحت عنوان APClor محصولات خود را به بازار ارائه کرده است. در زمینه آندهای MMO و پوشش‌دهی آن‌ها، شرکت آتیه پردازان شریف محصولات خود را با عنوان XENODE در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این شرکت دارای گواهی نانو مقیاس در ساخت پوشش‌های آند و کاتد الکترولایزر خود بوده و با ستاد توسعه فناوری نانو در حال همکاری است. همچنین، شرکت آتیه پردازان ظهور شریف به عنوان اولین و تنها تولیدکننده راپچر دیسک (Rupture Disc) در ایران، محصول خود را با عنوان IRRUP به بازار عرضه می‌کند. به بهانه آشنایی هرچه بیشتر با این شرکت دانش بنیان گفتگویی را با جناب آقای دکتر مهدی شفیعی مدیرعامل محترم شرکت ترتیب داده‌ایم.

- دکتر شفیعی تحصیلات و تخصص شما در چه زمینه‌ای است؟

بعد از اتمام تحصیل در دوره متوسطه در دبیرستان نمونه باقرالعلوم سبزوار، دوره کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی صنایع آغاز کردم. پس از پایان این دوره، با امتیاز استعداد درخشان بدون کنکور در دوره کارشناسی ارشد پذیرفته شدم، به صورت مشابه به دلیل استعداد درخشان در دوره ارشد در دوره دکتری نیز بدون کنکور در دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل گردیدم.

با توجه به زمینه تحصیلی، در زمینه‌های مرتبط به مهندسی صنایع (بازاریابی، مدیریت پروژه، بهره وری و غیره) تخصص کسب کرده‌ام و به صورت ویژه به دلیل مطالعه و پروژه‌هایی که داشته‌ام در زمینه مدیریت استراتژیک و بازاریابی تمرکز ویژه‌تری دارم.

 

- محصولات شرکت شما در چه زمینه صنعتی است؟ و چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کردید و توسعه دادید؟

کسب و کار ما بر حوزه انرژی و آب تمرکز دارد، ما تجهیزات تکنولوژی بالا برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و آب را تولید می‌کنیم. انگیزه اصلی ورود من به همراه جمعی از بهترین دوستانم به این عرصه، ایجاد جریان تخصصی و بین‌المللی در میان دانشجوهای دانشگاه شریف بود تا با ایجاد جریان و ارائه الگو موفق به سایرین اثبات گردد که امکان فعالیت در تراز شرکت‌های بین‌المللی در کشور وجود دارد و تا حد امکان از خروج نخبگان از کشور جلوگیری گردد. بنده از ابتدا به کار ایجادی و کارآفرینی علاقه داشتم قبل از راه‌اندازی این مجموعه در قالب چند طرح کسب و کاری را با دوستان طراحی و تا مرز پیاده‌سازی پیش بردیم، ولی به دلیل کم سن بودن و عدم وقت کافی حین تحصیل در دوره کارشناسی، امکان تمرکز بر روی آنها وجود نداشت.

ما در ابتدا به دلیل ماهیت پروژه‌های پژوهشی برای چند سازمان، به دنیای فناوری‌های دانش بنیان وارد شدیم و سعی کردیم آنها را زمینه‌های صنعتی بکار گیریم، نخستین تکنولوژی راپچر دیسک بود که در صنعت ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مخازن تحت فشار را از انفجار نجات می‌دهد.

به صورت همزمان نیز روی تکنولوژی الکتروکلرونیشن مشغول به فعالیت بودیم که پس از چند سال تحقیق در زمانی نزدیک به محصول راپچر این تکنولوژی نیز به ثمر نشست، این فناوری برای سالم‌سازی آب شرب و آب صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آخرین محصول سامانه آب توازن کشتی است که برای تصفیه آب توازن کشتی‌ها استفاده می‌شود. به دلیل فشار نهادهای بین‌المللی این محصول باید در تمامی کشتی‌ها نصب گردد و از انتقال بار میکروبی در بین مناطق دریایی جلوگیری کند.

استراتژی ما بر اساس توسعه خانوادگی محصولات است، یعنی سعی بر آن داریم که ابتدا تکنولوژی مادری را هدف‌گیری و بومی سازی نموده و بر مبنای آنها توسعه چند سر محصولات برنامه‌ریزی شوند.

- برای محصولات خود چه گواهی‌هایی را اخذ کرده‌اید؟

هدف از گواهینامه استفاده از قدرت شخص یا نهاد ثالث برای نظارت و اطمینان بخشی در زمینه کیفیت و پایداری عملکرد است. فلذا سعی کرده‌ایم در هر دو زمینه مدیریت کسب و کار و توسعه صحیح محصولات گواهینامه‌های معتبر را اخذ نماییم. به عنوان مثال برای کسب و کار گواهینامه‌های ISO، IMS، 5S و در زمینه محصولات استانداردهای تخصصی مانند ISO، CE و گواهی نانو مقیاس و تاییدیه‌های نهادهای ناظر را اخذ نماییم. سعی کردیم از همان ابتدای توسعه محصولات اخذ تاییدیه‌ها را مد نظر قرار دهیم تا در زمان اخذ تأییدیه با هزینه‌های جانبی اضافه رو برو نشویم.

- از فناوری نانو در چه بخش از محصولات خود استفاده کرده‌اید؟

از سال ۹۶ ما موفق به اخذ گواهی نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شدیم، فناوری نانو باعث افزایش کیفیت و بهبود خواص محصولات می‌گردد. فناوری نانو در محصول ضدعفونی آب شرب، محصول مدیریت آب توازن کشتی‌ها، گند زدایی آب کولینگ پتروشیمی‌ها، آندهای پتروشیمی‌های تولید کننده کلر کاربرد دارد. نانو فناوری در بخش پوشش آند و کاتد الکترولایزر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوشش میکس متال اوکساید نانو محور سرعت واکنش تولید محصول نهایی را تسریع می‌نماید و این بخش قلب اصلی سلول الکترولایزر و کل سامانه است که تنها چند شرکت در دنیا با این گرید کیفی را تولید می‌کنند.

- ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این بخش چه کمکی به شرکت آتیه پردازان ظهور شریف کرده است؟

ستاد نانو اکوسیستم کاملی را در کنار خود خلق کرده که نه تنها به شرکت‌های نانو بلکه به شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی نیز خدمات می‌دهد. در صورتی که شرکتی ظرفیت دانش و تحقیق و توسعه مناسبی داشته باشد به راحتی می‌تواند از حمایت‌های ستاد بهره‌مند گردد.

ستاد توسعه فناوری نانو در زمینه اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی، شرکت در نمایشگاه بین‌المللی و بازارسازی راهبردی در داخل و خارج، از شرکت ما حمایت کرده و هم اکنون به کمک ستاد در حال صنعتی‌سازی و بسترسازی و فروش چند فناوری مهم هستیم. با توجه به کارشکنی کشورهای دیگر و غربت حوزه‌های فناوری در صنعت کشور اگر در زمینه صدور ضمانت‌نامه، تأمین مالی و بازارسازی حمایت بیشتری صورت گیرد، شرکت ما طرح‌های با ارزشی را بر روی میز تحقیق و توسعه دارد که می‌تواند به کشور و دنیا ارائه نماید.

- برای توسعه تکنولوژی خود چه رویکردهایی را پیش می‌گیرید؟

همواره شرکت‌های دانش‌بنیان باید از پتانسیل بالای نیروی انسانی کشور بیشترین بهره را ببرند. مجموعه ما با دانشگاه صنعتی شریف همیشه ارتباط داشته و سعی در استفاده حداکثری از ظرفیت اساتید این دانشگاه دارد، علاوه بر این از ظرفیت اساتید و نخبگان صنعت نیز به عنوان متخصص و منتور در توسعه محصولات بهره می‌بریم.

برای محصولات پیچیده با تکنولوژی بالا نمی‌توان صرفاً با وام گرفتن از تحقیقات خارجی محصول را به ثمر رساند، لذا ما ابتدا یک تیم تحقیقاتی حرفه‌ای را برای توسعه محصول شکل می‌دهیم و آنها از تمام ظرفیت‌های علمی موجود از قبیل مقالات ثبت شده استفاده کرده و برنامه تحقیقاتی خود را طراحی می‌کنند تا در زمان بهینه به جواب برسد.

- به عنوان یک شرکت‌دانش بنیان های-تِک برای حل مشکلات پیش رو توسعه خود چه تجربیاتی کسب کردید؟

چهار موضوع زیر ساخت، نیروی انسانی، دانش فنی و وضعیت مالی شرکت‌ها به یک دیگر وابسته بوده و لازم است به صورت هماهنگ توسعه یابد، منتها در حوزه‌های های-تِک این وابستگی، ریسک کسب و کارها را افزایش می‌دهد، در مقاطعی برای تأمین و توسعه دانش فنی نیازمند نیروی انسانی و زیر ساخت قوی‌تری بودیم که به طبع آن نیاز به تأمین مالی نیز بیشتر می‌شد. به دلیل محدودیت‌های مالی چند طرح تا آستانه شکست پیش رفت اما به لطف الهی شکست نخورد و دوباره به مسیر صحیح برگشت لذا در ادامه برای جلوگیری از بروز این قبیل معضلات سعی کردیم با استفاده از اکوسیستم حاکم بر توسعه کسب و کار دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها مدل توسعه خود را تسریع و تصحیح کنیم. به عنوان مثال در پروژه‌های های- تِک پس ازنمونه‌سازی برای صنعتی‌سازی از ظرفیت سرمایه‌گذاری خطر پذیر و نهادهای مالی استفاده می‌کنیم.

- تاکنون به طور کامل به اهداف برنامه‌ریزی شده رسیده‌اید؟

تا حدودی به اهداف برنامه‌ریزی شده رسیده‌ایم منتها صد در صد راضی نیستیم چون رضایت اشباعی مانع فعالیت بیشتر خواهد بود. رشد فنی در محدود برنامه‌ریزی شده بوده، ولی هنگامی که شما توسعه پیدا می‌کنید اهداف شما نیز توسعه می‌یابد، لذا اکنون از اهداف خود عقب هستیم و نیاز به ساختارسازی و بهره‌برداری بیشتری از شبکه نهادهای مؤثر داریم. ما بهمن هر سال اهداف مالی سال آتی را برنامه‌ریزی می‌کنیم. فعلاً در محل‌های کسب درآمد مقداری انحراف داریم اما به هدف مالی طراحی شده خواهیم رسید.

- از بازار فروش شرکت آتیه پردازان ظهور شریف برای مخاطبین ما بگویید.

با مصرف‌کنندگان محصولات‌مان رابطه خیلی خوبی داریم و اعتقاد داریم ما به عنوان نیروی خارج از شرکت آنها در حال خدمت رسانی به ایشان هستیم. از این رو آنها از تعامل با ما خرسند هستند. از یک سال گذشته توسعه صادرات را در برنامه‌های خود قرارداده‌ایم، در چندین نمایشگاه خارجی شرکت کرده و یا در حال شرکت کردن هستیم و خوشبختانه بازخوردهای خوبی از بازار رسیده است. انتظار داریم برای سال ۹۹ در صورتحساب سود زیان، بخشی از درآمد متعلق به حوزه صادرات باشد.

بحمدالله شرکت‌های داخل به کیفیت محصولات ما اطمینان کامل دارند و سعی دارند از تولیدات داخل بخرند، اما نماینده فروش شرکت‌های خارجی گاهی اوقات به دروغ خبرهای مبنی بر اینکه محصولات داخلی ایران کیفیت پایینی دارد را پخش می‌کنند. در این زمینه ما سعی کرده‌ایم با بازاریابی فعالانه به میزان قابل توجهی این حملات را خنثی کنیم. در زمینه‌هایی که ما ورود کرده‌ایم و خواهیم‌کرد، رقیب داخلی نداریم و به لطف خدا برندهای با سابقه خارجی کم رنگ شده‌اند. رقبای خارجی متأسفانه برای کسب بازار داخلی به هر وسیله‌ای متوصل می‌شوند. به عنوان مثال در مناقصات از خلأ دانشی کارفرماها سوء استفاده می‌کنند و در بخش‌هایی که کارفرما متوجه نمی‌شود از برندهای ضعیف‌تر استفاده می‌کنند، در بخش بازاریابی علیرغم غیر قانونی بودن سعی در خرید اشخاص تصمیم‌ساز را دارند.

- بنابراین در میان رقبای قدرتمند خارجی خود نیز ادعای رقابت دارید.

بلی دقیقاً. چند رقیب تراز یک در سطح جهانی داریم، منتها به دلیل تحقیق و توسعه عالی انجام شده، کیفیت محصولات ما همتراز و در بعضی موارد حتی بالاتر است این در شرایطی است که هزینه پایین‌تری نسبت به آنها داریم. علاوه بر این به دلیل تحریم و موقعیت لجستکی سرویس و خدمات پس از فروش بهتر و کم هزینه‌تری را به مشتری ارائه می‌دهیم.

- اشتغال‌زایی شرکت به چه میزان بوده؟

ما به صورت مستقیم در حدود ۸۰ الی ۱۰۰ نفر اشتغال سطح بالا ایجاد کرده‌ایم. در مجموعه ما به جز نیروهای خدمات بقیه با مدرک کارشناسی و بالاتر هستند.

- برنامه‌های آینده شرکت آتیه پردازان ظهور شریف بر چه رویکردی استوار است؟

با توجه به نیاز روز افزون به انرژی و مشکلات آبی منطقه، صنعت آب و انرژی صنعتی بنیادین و رو به توسعه است اگر شرکت‌های توانمند در اینحوزه حضور یابند گزینه رشد برای آنها محتمل‌ترین است. درآینده نیز ما روی حوزه آب و انرژی متمرکز خواهیم بود. سعی می‌کنیم محصولات درون حوزه‌ای را توسعه دهیم و از مزیت شبکه استفاده بیشتری کرده باشیم. امیدواریم در آینده شرکت ما نیز جز شرکت‌های محبوب و به نام این صنعت بماند در حالی که چند فناوری را بومی کرده و به صنعت و مردم خدمت می‌کند. البته باید گفت هنوز راه بسیار زیادی در زمینه تحقیق و توسعه داریم، هرچقد شما بزرگتر شوید تازه متوجه خواهید شد که کمتر می‌دانید!.

 با توجه به آنکه سرعت رشد فناوری در دنیای امروز بسیار بالاست، در ترکیب ساختار سازمانی و نیروی انسانی شرکت سعی کرده‌ایم قابلیت پاسخ سریع را در سیستم شرکت ایجاد کنیم، اگر رشد همگون و شوک‌واری نداشته باشیم امیدوارم بتوانیم خود را با نیازها تطبیق بدهیم. همواره سعی داشته‌ایم، بخشی از درآمد را به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات صرف کنیم چون تحقیقات نسل آتی محصولات شرکت را می‌سازد. همچنین این شرکت مایل به جذب سرمایه‌گذاری‌ها است. درحال حاضر در چند طرح شرکت سرمایه‌گذار جذب کرده‌ایم و برای چند طرح در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی برای جذب سرمایه گذار هستیم.

همچنین تلاش داشته‌ایم تعادل بین این استراتژی توسعه محصول جدید و یا توسعه محصولات فعلی را حفظ کنیم تا به مشکل مالی و مدیریت منابع انسانی نخوریم. از مزایای نیل به اهداف شرکت و تولید محصولات هدف کاهش وابستگی به غرب، پایداری در شرایط تحریم و افزایش بهره‌وری تولید خواهد بود.

- گفتید که برای بازار خارجی هدف دارید. چه راهی برای معرفی محصولات خود مناسب می‌دانید؟

بلی. برای حضور در بازار صادراتی دو راه استفاده از جوینت استراتژیک و حضور در نمایشگاه‌ها را در دستور کار قرارداده‌ایم. حضور در نمایشگاه نیاز به پیگیری دارد که جونیت استراتژیک آنها را هدفمند کرده و به نتیجه می‌رساند. کشورهای منطقه که رابطه خوبی با ما دارند را به عنوان مقصد صادراتی در نظر گرفته‌ایم تا پس از آن بازار هدف را به سایر کشورها توسعه دهیم. در این راه انتظار داریم برای مواردی از قبیل ضمانت نامه‌ها، حضور در فضای بین‌الملل حمایت بیشتری صورت گیرد تا فناوری که پس از تلاش فراوان در داخل کشور به ثمردهی رسیده وسیله‌ای برای ورود ارز به کشور گردد.