بررسی دستاوردهای نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در سال 1393

یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها برای دستیابی به پیشرفت علم و توسعه فناوری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد استفاده در مراکز علمی و تحقیقاتی است. از اینرو در این خبر به بررسی دستاورد‌های نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در سال 1393 پرداخته شده است.
دستاوردهای دوره دوم نمایشگاه (سال 1393)
سهم هریک از محصولات عرضه شده در سه بخش: دستگاه، مواد و محصولات جانبی در نمودار زیر به تصویر کشیده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، در سال 93، گروه دستگاه‌ها بیشترین سهم از حضور را در این نمایشگاه به خود اختصاص داده‌اند.
 
filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

جهت ترغیب شرکت‌کنندگان برای حضور در نمایشگاه و با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سازنده این نوع محصولات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌، چهار سطح حمایتی 10 تا 40 درصدی را در سال 1393 در نظر گرفت. این نکته حائز اهمیت است که سطح اول دارای بیشترین حمایت و سطح چهارم از کمترین حمایت برخوردار بوده است. سهم انواع سطوح حمایتی از محصولات عرضه شده در نمایشگاه سال 1393، در نمودار نشان داده شده است.
 
filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0

گروه دستگاه‌ها از بیشترین میزان حمایت در سطوح مختلف برخوردار بوده است، گروه مواد با 11 درصد و محصولات جانبی با 6 درصد، کمترین سهم حمایتی را داشته‌اند. مجموع کل قراردادهای بسته شده در نمایشگاه سال 93 معادل 912میلیارد ریال بوده است، که در قالب دو نمودار برحسب سهم انواع محصولات و سهم سطوح حمایتی مختلف در این قراردادها به تصویر کشیده شده است.
 
filereader.php?p1=main_037a595e6f4f0576a

با توجه به آنکه، دستگاه‌ها در مقایسه با سایر محصولات، تعداد بیشتر و قیمت بالاتری داشته‌اند، در نتیجه این گروه از محصولات، بالاترین میزان قراردادها را شامل شده‌اند. در مجموع، محصولات با سطح حمایتی نوع سوم، بیشترین میزان قراردادهای بسته‌شده را از نظر ارزش ریالی در دومین دوره برگزاری نمایشگاه دارا بوده‌اند. از میان 207 شرکت‌کننده در دومین دوره از نمایشگاه، 10 شرکت پرفروش (از منظر مجموع قرارداد) در جدول مشخص شده‌اند.
 
filereader.php?p1=main_a1c3ae6c49a89d92a

در ادامه اخبار به بررسی سایر دستاورد‌های نمایشگاه در دوره‌های بعدی می‌پردازیم. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در این بخش می‌توانید به وبسایت هایتک مانیتور مراجعه نمایید.

منبع مطلب