تولید محصولات کشاورزی سالم، بهینه کردن شرایط ذخیره و نگهداری مواد غذایی،‌ توسعه فرآیند های سازگار با محیط زیست، راه کارهای درمانی جدید مهمترین الویت های سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در جهان در حیطه پلاسمای سرد محسوب می گردد.
پلاسما در یک تعریف عمومی حالت چهارم ماده است که با اضافه کردن بیشتر انرژی به یک ماده گازی ایجاد می گردد. در مورد پلاسمای سرد که به آن پلاسمای غیر حرارتی نیز اطلاق می شود, الکترون ها دارای دمای بالا و اتم های گاز در دمای اتاق قرار دارند که به همین دلیل تولید پلاسمای سرد در فشار اتمسفری و دمای محیط آن را برای کاربردهای بسیاری مناسب نموده است. خواص پلاسمای سرد در دهه های اخیر به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته و شمار زیادی از کاربردهای نوآورانه پلاسمای سرد پدیدار شده است که این کاربردهای گسترده در زمینه های صنعتی مختلفی از جمله پزشکی, درمان, زیست شناسی و محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به ویژگی ضد باکتری و ضد میکروبی پلاسمای سرد, برای ضدعفونی کردن سطوح بیوپزشکی و درمان بافت های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این, پیشرفت های بالقوه پلاسمای سرد کاربردهای گسترده خود را در حوزه استرلیزاسیون آب و خط تولید منسوجات به خوبی نشان داده است. با یک فاصله زمانی دیر درمان های پلاسمای سرد کاربردهای امیدوار کننده ای را در زمینه رشد بافت های مختلف از جمله پوست و همچنین درمان انواع سرطان ها ایجاد کرده است. پیشرفت های متعدد و مداوم در ایجاد کاربردهای نوآورانه پلاسمای سرد که به دلیل افزایش علاقه به فرآیندهای سازگار با محیط زیست ایجاد شده است و گسترش کاربردهای این فناوری در صنعت بسته بندی مواد غذایی, ارائه مدل های سختگیرانه در ارتباط با سلامت بشر در کسب و کارهای مختلف همانند درنظر گرفتن امنیت اشخاص, و همچنین برآورده کردن الزامات حمایتی, بخشی از روند توسعه پیشروان بازار پلاسمای سرد می باشد.
با توجه به نیاز روز افزون برای تولید غذای تازه در سراسر جهان, نیاز به فناوری هایی برای ضدعفونی کردن و ازبین بردن انواع میکروب ها در محصولات غذایی مختلف از قبیل گوشت, میوه و سبزیجات بیش از پیش احساس می شود که این امر به نوبه خود منجر به توسعه و ترویج دانش ایجاد این فناوری شده است. محبوبیت فزاینده فناوری پلاسمای سرد اتمسفری در صنعت تولید و پردازش مواد غذایی به دلیل اثر بخشی آن در از بین بردن میکروارگانیسم ها بدون تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی مواد غذایی می باشد. انتظار می رود تعدادی از کاربردهای در حال پیدایش در علوم زیستی مانند درمان زخم های جراحی و تجاری سازی رو به افزایش آن, راه های بازاریابی سودآوری را برای آن در طول این دوره ایجاد نماید.

پتانسیل بازار:
 با ارائه گزارشی, روند توسعه فناوری پلاسمای سرد و وضعیت بازار آن را TMR Researchموسسه در نقاط مختلف جهان بررسی کرده است. در این گزارش روندها, عوامل تاثیر گذار و موانع توسعه این فناوری مورد تحلیل قرار گرفته است. تحقیقات اخیر در زمینه پلاسمای سرد نشان دهنده توان بالقوه بازار در دو بخش می باشد: بهبود ایمنی مواد غذایی و درمان زخم های   کاربرد نوینی از فناوری پلاسمای(USDA)مزمن. محققان وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا نیز نامیده می شود- را به عنوان قدم مهم بعدی در زمینه(purple blow torches)سرد که نوآوری ایمنی مواد غذایی طرح ریزی کرده اند. دانشمندان از جمله یک میکروبیولوژیست تایید کرده اند که پلاسمای سرد می تواند به طور موثری پاتوژن هایی همانند سالمونلا و نشان دادند که بیش از 99.9 درصد از این دو ویروس USDA را از بین ببرد. محققان E.coli می توانند تنها در عرض چند دقیقه از بین بروند. میوه زغال اخته به دلیل اینکه به طور فزاینده ای در مقابل آلودگی توسط خطرات بیولوژیکی در مراحل قبل و پس از برداشت آسیب پذیر می باشد, انتخاب و مورد آزمایش قرار گرفت. علاوه بر این, از آنجایی که این میوه به طور خام مورد مصرف قرار می گیرد, انجام عملیات ضدعفونی کردن حتی پیش از فرآیند بسته بندی, بسیار ضروری می باشد. محققان بر این باورند که این فناوری می تواند به طور قابل توجهی عمر زغال اخته را با کاهش در سرعت میزان فساد آن, بدون هیچ گونه تاثیری بر ارزش غذایی آن گسترش دهد.
تجاری سازی این فناوری تحقیقات بیشتری را بدنبال دارد و مزایای آن به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار می گیرد. در آینده ای نه چندان دور, انتظار می رود تحقیقات پیشرو در زمینه فناوری پلاسمای سرد برای توسعه فرآیند های سازگار با محیط زیست و پایدار در برابر آلودگی ها, به منظور جلوگیری از فساد میکروبیولوژیکی, فرصت های بسیاری برای فعالان در بازار فراهم نماید که به نوبه خود منجر به تغییر صنعت می گردد.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

چشم انداز منطقه ای:
برآورد میگردد اروپا و آمریکای شمالی رشد قابل توجهی در بازار پلاسمای سرد را در طول دوره پیش بینی شده را نشان دهند. با در نظر گرفتن حضور گسترده شرکت های بیوتکنولوژی جهانی و منطقه ای فعال که توانایی های فناوری پلاسمای سرد را دراختیار دارند, پیش بینی می شود که فرصت های فراوانی را در بازار ایجاد کنند. علاوه بر این انتظار می رود حضور تولید کنندگان و تامین کنندگان تجهیزات پلاسما, بازارهای منطقه ای را در طول این دوره تحت پوشش کامل خود قرار دهند.
همچنین پیش بینی می شود آسیا و اقیانوسیه نیز فرصت های سودآوری را برای شرکت های فعال در بازار پلاسما فراهم کنند. رشد قابل توجه در پیشرفت فناوری پلاسما منجر به کاربرد بسیار این فناوری در صنعت نساجی گردیده است. علاوه بر این تحولات گسترده در زیر ساخت های پزشکی تقاضا برای بهره گیری از فناوری پلاسما در حوزه های جراحی و درمان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

بازیکنان برجسته در بازار پلاسمای سرد در حال سرمایه گذاری بر روی فعالیت های تحقیق و توسعه مربوط به فناوری پلاسما می باشند. شرکت های بزرگ در حال اتخاد تدابیری به عنوان استراتژی اصلی برای جذب سهم پایدار بازار در اکثر مناطق جغرافیایی می باشند. با این روند می توان گفت در آینده نزدیک پلاسما بتواند نبض رشد جوامع را بدست گیرد و شاخص توسعه باشد. 


منبع مطلب
نانومحصول ایرانی؛ کیف و کوله‌پشتی با سطوح خارجی آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ کیف و کوله‌پشتی با سطوح خارجی آنتی‌باکتریال

شرکت آرکا فیدار انار یکی از تولیدکنندگان کیف و کوله‌پشتی در کشور اقدام به ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در محصولات خود کرده است که برای این کار از نانوذرات نقره استفاده می‌کند.