کشف نحوه رشد شاخه‎های لیتیمی در باتری

محققان توانستند مکانیسم‎های تشکیل‎دهنده شاخه‎های دندریتی را در باتری‎های لیتیمی کشف کنند که می‎تواند در کارایی باتری تأثیرگذار باشد. مکانیسمی که می‎تواند باتری‎هایی با سرعت شارژ بهتر و طول عمر بیشتر را حاصل کند.
دندریت‎ها، شاخه‎های لیتیمی هستند که درون باتری تشکیل می‎شوند و می‎توانند سرعت شارژپذیری را با محدودیت مواجه کنند. همه ما تجربه دو یا سه ساعت منتظرماندن برای شارژ گوشی‎های همراه را داریم، در صورتیکه کنترل بهتر رشد این شاخه‎ها می‎تواند، سرعت شارژ گوشی‎های همراه را بهبود دهد. 

باتری‎ها دو الکترود آند و کاتد دارند که توسط یک پلیمر عایق از هم جدا می‎شوند. این شاخه‎ها که به شکل سوزنی در باتری رشد می‎کنند، می‎توانند باعث تخریب باتری شوند. با بررسی‎های انجام‎شده، مشخص شد مکانیسم رشد دندریت‎ها، بسیار پیچیده‎تر از آن چیزی است که محققان تصور می‎کردند. در این پروژه مشخص شد که دندریت‎ها دو روش رشد دارند: یک روش، تجمع لایه‎ای دندریت‎ها بر سطح لیتیم است که منجر به رشد شاخه‎ای شده و انبساط تدریجی باتری را به دنبال دارد. در روش دوم، دندریت‎ها به صورت پایه‎ای رشد می‎کنند که این روش بسیار سریع‎تر بوده و خطرناک‎تر از روش قبلی است. با این وجود، تاکنون مکانیسم رشد برای مرحله دوم شناخته نشده است. 

البته در این پروژه، روش سومی نیز برای رشد دندریتی پیشنهاد شده که ترکیبی از دو روش قبلی است. این کشف جدید می‎تواند مربوط به مدل‎های پیچیده‎ای باشد و روش رشد دندریت‎ها را برای طراحی‎های بهتر باتری تعیین کند. در نهایت، در صورت پی‎بردن به مکانیسم صحیح رشد دندریت‎ها، می‎توان نحوه رشد آنها را کنترل کرد. یکی از روش‎های غلبه بر این چالش این است که بتوان زمینه رشد یکنواخت لیتیم را فراهم کرد تا به صورت سطحی صاف رشد کند. شاخه‎های دندریتی می‎توانند حتی مشکلات بیشتری را برای باتری ایجاد کنند، تا جاییکه باتری‎هایی با تکیه بر تکنولوژی باتری‎های لیتیم-هوا توسعه یافتند. 
محققان این پروژه توانستند با انجام محاسبات ریاضی، کاتالوگی از ساختارهای میکرو را برای رشد دندریت‎ها در باتری تهیه کنند. 

filereader.php?p1=main_087408522c31eeb1f

منبع مطلب