ساخت نانوکامپوزیت‎های گرافن مصنوعی برای استفاده در نیمه‎هادی‎ها

محققان کامپوزیت‎هایی از "گرافن مصنوعی" ابداع کرده‎اند که با ساختار الکترونیکی خاصی طراحی شده و در ابزارهای نیمه‎هادی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

گروهی از پژوهشگران دانشکده مهندسی کلمبیا که تخصص ویژه‎ای در ساخت مواد نانومقیاس دارند، اخیرا به موفقیت حائز اهمیتی در فیزیک و علم مواد دست یافته‎اند. نتایج موفقیت این دانشمندان در مقاله‌ای در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است. این تیم تحقیقاتی با همکاری دانشگاه‎های پرینستون، پوردو و یک موسسه فناوری در ایتالیا، برای اولین بار اقدام به ساخت نوعی از "گرافن مصنوعی" کرده‎اند که با ساختار الکترونیکی خاصی طراحی شده و در ابزارهای نیمه‎هادی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

دکتر Aron Pinczuk، استاد فیزیک کاربردی دانشکده مهندسی کلمبیا و نویسنده ارشد در این مقاله، اظهار داشت: "این پژوهش آغازگر مرحله جدیدی در علم مواد و نانوساختارهاست. درحالیکه قبلا از گرافن مصنوعی در کاربردهایی نظیر شبکه‎های فوتونیک، مولکولی و اپتیکی استفاده شده است، اما این پلتفرم‎ها فاقد انطباق‎پذیری و پتانسیل‎های ارائه شده در فناوری‎های پردازش نیمه‎هادی‏ها هستند. دستگاه‎های نیمه‎هادی با گرافن مصنوعی می‎توانند پلتفرم‎هایی را برای کشف نوع جدیدی از سوئیچ‎های الکترونیکی، ترانزیستورهای با خواص ویژه و حتی شاید روش‎های جدید ذخیره‎سازی اطلاعات، براساس حالت‎های مکانیک کوانتومی ایجاد کنند."

در گرافن طبیعی، تمامی اتم‎ها در یک نظم اتمی خاص قرار می‎گیرند و موقعیت آنها در شبکه گرافن ثابت است و به‎همین دلیل تمام آزمایش‎ها بر روی گرافن، بایستی با این محدودیت اتمی سازگار باشد. این درحالی است که در گرافن مصنوعی، می‎توان شبکه‎ی اتمی را در طیف گسترده‎ای از فواصل و پیکربندی‎ها، به گونه‌ای دلخواه طراحی کرد. ساخت گرافن مصنوعی، دستیابی به یک هدف ستودنی برای محققین مواد چگال است، چرا که گرافن مصنوعی از نظر انطباق‎پذیری، خواص بهتری را نسبت به گرافن طبیعی ایجاد می‎کند.

Shalom Wind عضو هیئت علمی گروه فیزیک و ریاضیات کاربردی دانشگاه کلمبیا بیان کرد: "این حوزه از فناوری نانو در تحقیقات، به سرعت در حال گسترش است و ما پدیده‎های جدیدی را کشف کرده‎ایم که قبل از آن ندیده بودیم. زمانی که ما با مفهوم ابزار جدید بر پایه کنترل الکتریکی از طریق گرافن مصنوعی آشنا شدیم، توانستیم قفل پتانسیل گسترش مرزها را در اپتوالکترونیک پیشرفته و پردازش داده باز کنیم."

در این پژوهش از گالیم آرسناید که یک ماده نیمه‎هادی استاندارد و ابزاری متداول در تراشه‎های الکترونیکی است، برای توسعه با گرافن مصنوعی استفاده شده است. این پژوهشگران توانسته‎اند یک ساختار لایه‎ای طراحی ‎کنند تا الکترون‎ها بتوانند فقط در یک لایه خیلی نازک حرکت کنند و به‎طور موثری یک ورق دو بعدی را ایجاد نمایند. آنها از نانولیتوگرافی و اچینگ برای طراحی الگوریتم گالیم آرسناید استفاده کرده‎اند و یک شبکه هگزاگونال ایجاد کردند که در آن الکترون‎ها از جهت جانبی محدود شده‎اند. قرار دادن این سایت‎ها که به‎عنوان "اتم‌های مصنوعی" شناخته می‎شوند و به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک هستند (با فاصله 50 نانومتری)، به ابزارهای نیمه‎هادی اجازه می‎دهد تا از مسیرهای مکانیک کوانتومی، با هم برهمکنش داشته باشند. این سیستم شبیه اتم‎هایی که در جامدات الکترون‎ها را به اشتراک می‎گذارد، عمل می‎کند.

تیم تحقیقاتی Aron Pinczuk، حالت‎های الکترونیکی شبکه‎های مصنوعی را با تابش نور لیزر بر روی آنها و اندازه‎گیری نور پراکنده شده، بررسی کردند. نور پراکنده شده، اتلاف انرژی را نشان می‏دهد که مطابق با انتقال انرژی الکترون از یک حالت به حالت دیگر است. هنگامی که این انتقال‎ها روئیت شد، آنها متوجه شدند که به صورت خطی به نقطه صفر در اطراف آنچه که "نقطه دیراک" نامیده می‎شود دست یافته‎اند. در واقع جایی که تراکم الکترونی به صفر می‎رسد، نشانه دهنده گرافن است.
مزایایی گرافن مصنوعی چندین برابر، بیشتر از گرافن طبیعی است. به‎طور مثال، محققان می‎توانند تغییراتی را در شبکه لانه زنبوری گرافن طراحی کنند و از این طریق رفتار الکترونیکی ماده را تنظیم نمایند. آنها حتی می‎توانند پدیده‎های کوانتومی جالب دیگری را با استفاده از یک میدان مغناطیسی مشاهده کنند، زیرا فاصله بین نقاط کوانتومی در گرافن مصنوعی بسیار بزرگتر از فاصله بین اتمی، در گرافن طبیعی است.

 

filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0

منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.