طراحی باتری با مواد نانوکامپوزیتی شبه گرافن

محققان دانشگاه هنان در چین نوعی ماده نانوکامپوزیتی را ساختند که ساختار شیمیایی باتری‎های لیتیمی را متحول می‎کند.

محققان، نوعی ماده نانوکامپوزیتی جدید را ساختند که می‎تواند طول عمر باتری را افزایش داده و کارایی آن را بهبود دهد.

محققان دانشگاه هنان در چین نوعی ماده نانوکامپوزیتی را ساختند که ساختار شیمیایی باتری‎های لیتیمی را با مکسن (MXene) تلفیق می‎کند. (مکسن نوعی ماده 2 بعدی است که ساختاری مشابه گرافن داشته و خواص منحصربفردی دارد). باتری‎های لیتیم-یون بهترین گزینه برای گوشی‎های هوشمند و تبلت‎ها و سایر وسایل همچون دوربین‎های دیجیتال و ساعت‎های مچی هستند. این باتری‎ها، دانسیته توان و خورجی بالا و طول عمر زیادی دارند. اما دارای برخی معایب همچون هدایت الکترونیکی ضعیف هستند که می‎تواند بر کارایی باتری تأثیر بگذارد.

پروفسور ژاکینگ لو (Xuqing Lu) بیان کرد: " ما توانستیم نوعی ماده نانوکامپوزیت هیبریدی جدید را بسازیم که کارایی الکتروشیمیایی فوق‎العاده‎ای برای باتری‎های لیتیم-یون ایجاد می‎کند." این بازده الکتروشیمیایی ناشی از ارتقای هدایت الکترونیکی به دلیل وجود نانوذرات لیتیم در ترکیب است. بطوریکه نانوذرات می‎توانند ظرفیت زیادی را تأمین کرده و پایداری مناسبی داشته باشند. نانوکامپوزیت‎ها می‎توانند با ایجاد شبکه‎هایی، مواد نوینی را ایجاد کنند که انعطاف‎پذیری و پایداری فیزیکی خوبی دارند.

مکسن برای اهداف مختلفی به غیر از ذخیره انرژی نیز استفاده می‎شود که می‎توان به جذب سطحی بالا و کنار هم قراردادن اتم‎ها اشاره کرد. این ماده 2 بعدی، ضخامت کمی در حد چند اتم داشته و از لایه‎های کاربیدی، نیتریدی یا کربونیتریدی ساخته شده‎است. جداسازی گرافن در دانشگاه منچستر منجر به کشف خانواده‎ای از مواد 2 بعدی شد که می‎توانند با گرافن ترکیب شوند و ساختار heterostructure (برجستگی‎های کوچک با لایه‎های مختلف از مواد متفاوت) را تشکیل دهند. به گفته پروفسور لیو: " ذخیره انرژی یکی از خواص منحصر بفرد مکسن است که ناشی از هدایت الکتریکی بالای آن می‎باشد، ضمناً می‎توان به عنوان ماده افزودنی نیز از آن استفاده کرد که باعث کاهش مقاومت و بهبود انتقال الکترون در نانوکامپوزیت می‎شود."

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

منبع مطلب