ساخت کاتالیست جدیدی برای باتری‎های فلز-هوا

محققان کاتالیست جدیدی را برای تجاری‎سازی باتری‎های فلز-هوا ساختند. این کاتالیست دارای ساختار پروسکیت نانوفیبری است و بازده الکتروشیمیایی فوق‎العاده‎ای نشان داده‎است.

تحقیق در عرصه باتری‎های لیتیم-یون، زمینه‎های جدیدی را برای پیشرفت نسل آینده باتری‎ها فراهم کرده‎است. به خصوص اینکه باتری‎های فلز-هوا به دلیل دانسیته انرژی بسیار زیاد مورد توجه شرکت‎های معتبری همچون IBM قرار گرفته‎اند. مطالعه اخیر که توسط آموزشگاه UNIST انجام گردیده، نوعی کاتالیست جدید را برای تجاری‎سازی باتری‎های فلز-هوا معرفی کرده‎است.

یک باتری فلز-هوا به عنوان نوعی پیل سوختی یا باتری است که از اکسیداسیون فلز با اکسیژن موجود در جو برای تولید الکتریسیته استفاده می‎کند. آند این باتری از فلز خالص مثل لیتیم یا روی تهیه شده و کاتد آن نیز از اکسیژن هوا استفاده می‎کند. کاتالیست موجود در کاتد باعث انجام واکنش الکتروشیمیایی سل با گاز اکسیژن می‎شود. باتری‎های فلز-هوا توجه زیادی را به عنوان منبع انرژی با بازده بالا به سمت خود جلب کرده‎اند و مزایایی همچون ساختار ساده، دانسیته انرژی بسیار زیاد و هزینه تولید پایینی دارند. در حال حاضر، باتری‎های فلز-هوا از کاتالیست‎های گران‎قیمت و نادری (مانند پلاتین و ایریدیم اکسید) برای الکترود هوا استفاده می‎کنند و همین عامل باعث کاهش تجاری‎سازی این باتری در بازار گردیده‎است.

در پروژه‎ای پروفسور کیم (Kim) و تیم تحقیقاتی وی، از کاتیون‎های پروسکیت با هدایت الکتریکی بالا و بازده کاتالیکی مناسب استفاده کردند. آنها ساختاری از (2، 5/1، 1، 5/0، 0 = x) PrBa0.5Sr0.5Co2-xFexO5+? را تهیه و محتوای دقیق Co و Fe را با آزمون الکتروشیمیایی تعیین کردند.

ساختار متخلخل کاتالیست فوق، مساحت سطح زیادی دارد و نانوفیبرهای آن باعث ارتقای بازده واکنش احیای اکسیژن (ORR) و تولید مجدد اکسیژن (OER) خواهد شد. به ویژه بازده واکنش OER باعث ارتقای 9 برابری نسبت به کاتالیست ایریدیم اکسید با اضافه ولتاژ 3/0 شد.

به علاوه، این کاتالیست پایداری شارژ-دشارژ مناسبی حتی در مقدار دانسیته جریان باتری‎های روی-هوا نشان داده‎است. باتری‎های فلز-هوا هنوز در قدم‎های ابتدایی خود قرار دارند و تلاش زیادی برای ارتقای این باتری‎ها انجام داد.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

منبع مطلب