تولید رادیوایزوتوپ مس ۶۴ با تلفیق فناوری نانو و هسته ای

محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برای نخستین بار در کشور توانست با استفاده از دو فناوری نانو و هسته‌ای رادیوایزوتوپ مس ۶۴ تولید کند.

در این طرح پژوهشی با عنوان «بررسی تولید رادیوایزوتوپ مس ۶۴ با استفاده از نانو ذرات مس و روی» با تلفیق دو فناوری هسته‌ای و نانو در راکتور تحقیقاتی تهران این رادیوایزوتوپ را برای نخستین بار در کشور تولید کردیم؛ پزشکی هسته‌ای شاخه‌ای از علم پزشکی است که در آن از مواد رادیوایزوتوپ‌ها برای تشخیص و درمان سرطان استفاده می‌شود.

کریمی افزود: «رادیوایزوتوپ مس ۶۴ از مهمترین رادیوایزوتوپ‌های مس است که با گسیل پرتوهای گاما و بتا و با نیمه عمر ۱۲.۷ ساعت (کاهش میزان اکتیویته این رادیوایزوتوپ) در مطالعات متابولیسم تومور و بسیاری انواع سرطان‌ها به کار گرفته می‌شود».

وی با بیان اینکه نتایج رضایت بخشی در محاسبات تئوری، شبیه‌سازی و اندازه‌گیری‌های عملی پرتوها از این طرح حاصل شده است، اظهار کرد: «استفاده همزمان از فناوری هسته‌ای و نانو از جمله ویژگی‌های مهم این طرح است که در تولید رادیوایزوتوپ مس ۶۴ انجام شده است و می‌توان چشم‌انداز روشنی در پرتودرمانی و پزشکی هسته‌ای با کمک رادیوایزوتوپ متصور شد».

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

به‌گفته این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی هسته‌ای گرایش پرتوپزشکی، دستاوردهای حاصل از این طرح در دومین کنفرانس بین‌المللی نانوپزشکی و نانوایمنی دانشگاه تهران در آذر۹۶ به‌صورت مقاله پژوهشی ارائه و در قالب مقاله ISI درنشریه ایزوتوپ‌ها وپ رتوهای کاربردی«Applied Radiation and Isotopes »منتشر شده و همچنین به تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران رسیده است.

این طرح در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تولید رادیوایزوتوپ مس ۶۴ با استفاده از نانو ذرات مس و روی» به راهنمایی دکتر مهدی صادقی عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده است.

منبع مطلب