فناوری نانو در صنعت کاشی و سرامیک

یکی از کاربردهای فناوری نانو در صنایع کاشی، تولید کاشی با شفافیت بالا ، رنگ و نیز مقاومت بیشتر نسبت به لکه‎ها است. مدیر قراردادهای  شرکت "کاشی آفریقا"، کریگ ایروین که در زمینه واردات کاشی‎های نانویی به کشور آفریقا فعالیت می‎کند، می گوید: "فناوری نانو در کاشی شامل فرآیندی است که سطوح کاشی را برای افزایش شفافیت، رنگ و محافظت در برابر رنگ آمیزی و علامت گذاری را بهبود می‎بخشد."

این اثر با استفاده از نانو ذرات بسیار نازک و سخت که شبیه به یک نوع موم است، بر روی سطح کاشی‎های چینی ایجاد و سبب جلا سطح کاشی می‎شود. این ویژگی با استفاده از تکنیک آبکاری فلزی که نانو ذرات پلیمریزه شده بر روی سطح کاشی‎ها پوشش داده می‎شوند اتفاق می‎افتد. با تکرار فرایند پوشش و نیز از طریق فشار بالا، ذرات نانو با مواد کاشی ترکیب شده و تشکیل یک لایه نانویی با چگالی بالا و مقاومت زیاد را می‎دهد. این همان ویژگی و مشخصه بارز کاشی‎های نانویی است.

پوشش نهایی اعمال شده بر روی کاشی‎ها، همچنین یک لایه محافظ ایجاد می‎کند که هر حفره هوا یا ریزش کوچک در سطح کاشی را پوشش می‎دهد. بنابراین گرد و غبار نمی‎تواند به داخل کاشی نفوذ کند و نگهداری آن راحت‎تر است. مواد گرانولی لایه محافظ باعث افزایش مقاومت دوام و مقاومت در برابر لغزش می‎شود و همچنین کاشی‎ها را برای استفاده‎های خانگی و تجاری مناسب می‎سازد.

این مواد گرانولی در دمای 250 درجه سانتیگراد پاشیده می‎شود. به این سبب کاشی‎های نانو ساخته شده با این فناوری ها، دارای سختی معادل گرانیت هستند.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

  نمونه‎هایی از کاشی‎های نانویی و تزئینی.

منبع مطلب
 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.