آینده خودروهای احتراقی از هر منظر در حال خطر است و به همین دلیل خودروهای الکتریکی در حال ظهور هستند. همین امر موجب تغییر شگرفی در زمینه وسایل الکتریکی در طی چند دهه آینده شده و جنگ جدید تکنولوژی در سطوح مختلف در سرتاسر دنیا شکل خواهد گرفت.
در حال حاضر، شرکتهای تأثیرگذار در این عرصه بر روی دو زمینه تکنولوژی، سرمایهگذاری چند تریلیون دلاری انجام خواهند داد: وسایل الکتریکی هیدروژنی و وسایل الکتریکی حاوی باتری.
همانطور که مشخص است پیلهای سوختی هیدروژنی بسیار نادر هستند؛ زیرا پروسه تهیه آنها گران قیمت است. از طرفی ایستگاههای شارژ پیلهای هیدروژنی نیز بسیار کم هستند؛ بطوریکه در استرالیا تعداد کمی از آنها وجود داشته و در کل دنیا نیز فقط 500 عدد از آنها موجود است. وسایل الکتریکی هیدروژنی تنها به 5 دقیقه زمان برای شارژ مجدد نیاز دارند و 500 کیلومتر را میتوانند طی کنند، همانند یک موتور بنزینی معمولی. از طرف دیگر، پیلهای هیدروژنی فقط بخار آب را متصاعد میکنند و برای ذخیره انرژی تولیدشده نیز به یک باتری نیازمند هستند.
در مقابل، وسایل الکتریکی حاوی باتری، رایجتر هستند و قیمت آنها نیز از پیلهای هیدروژنی کمتر است و مسافتهای طولانی را به ازای هر بار شارژ میتوانند طی کنند (تقریباً 400 کیلومتر بیشتر از پیلهای هیدروژنی) و همچنین مکانهای شارژ خودروهای الکتریکی بسیار بیشتر هستند (حتی در استرالیا). اما مشکل این وسایل تعداد دفعات شارژ-دشارژ باتری است.
به هرحال، وسایل الکتریکی حاوی باتری مزایای دیگری همچون هزینه شارژ بسیار پایین دارند که البته در صورتیکه از پنلهای خورشیدی یا از باتریهای خانگی بهره ببرید، تقربیاً به صورت رایگان خواهد بود.
در حال حاضر رقابت بزرگی بین دو تکنولوژی پیلهای هیدروژنی و وسایل حاوی باتری وجود دارد که در این بین شرکتهای نفتی بزرگی همانند Total و Shell به تکنولوژی پیلهای هیدروژنی روی آوردهاند. در همین راستا یک شورای بین المللی برای استفاده از پیلهای هیدورژنی ایجاد شده که متشکل از China Energy، BMW، Toyota، Daimler، Honda، Hyundai و Bosch هستند.
در تقابل با این امر باتریهای حالت جامد میتوانند رقابت تازهای را ایجاد کنند. در حال حاضر باتریهای لیتیم-یون با الکترولیت مایع در خودروهای Tesla Model S، Nissan LEAF و Jaguar I-PACE بکار می روند که با الکترولیت جامد جایگربن خواهندشد و در نتیجه این امر، بهبود چشمگیری در دانسیته انرژی باتری رخ داده و تعداد دفعات شارژ-دشارژ باتری نیز بسیار بهتر خواهد شد. ضمناً میتوان با استفاده از این باتریها، باتریهای کوچکتر، سبکتر و با قابلیت شارژ سریعتر را تولید کرد.
در این راستا شرکت BMW تیمی از متخصصان و محققان را با عنوان Solid Power جمعآوری کرده که بر روی فناوری الکترولیت جامد تمرکز کردهاند و نیم نگاهی نیز بر روی تحقیقات پیلهای هیدروژنی دارند. پیشبینی میشود که در 30 سال آینده اقدامات جالبی در تقابل دو نوع فناوری باتری لیتیم-یون و پیلهای هیدروژنی به وقوع خواهد پیوست و نیاز به آموزشهای فراوانی برای جایگزینی سوختهای فسیلی با انرژیهای تجدیدپذیر احساس میشود.