تفاوت خودروهای هیبریدی و الکتریکی در چیست؟

شهرهای بزرگ در سرتاسر جهان در حال محدودکردن خودروهای دیزلی برای بهبود کیفیت هوا هستند. در این راستا کشور چین اعلام کرده که فروش خودروهای دیزلی و بنزینی خود را در آینده‎ای نزدیک محدود خواهد کرد و کشورهای اروپایی نیز قوانینی جدیدی را برای منع گسترش فروش این خودروها وضع می‎کنند.

آینده خودروهای احتراقی از هر منظر در حال خطر است و به همین دلیل خودروهای الکتریکی در حال ظهور هستند. همین امر موجب تغییر شگرفی در زمینه وسایل الکتریکی در طی چند دهه آینده شده و جنگ جدید تکنولوژی در سطوح مختلف در سرتاسر دنیا شکل خواهد گرفت.

در حال حاضر، شرکت‎های تأثیرگذار در این عرصه بر روی دو زمینه تکنولوژی، سرمایه‎گذاری چند تریلیون دلاری انجام خواهند داد: وسایل الکتریکی هیدروژنی و وسایل الکتریکی حاوی باتری.

همانطور که مشخص است پیل‎های سوختی هیدروژنی بسیار نادر هستند؛ زیرا پروسه تهیه آنها گران قیمت است. از طرفی ایستگاه‎های شارژ پیل‎های هیدروژنی نیز بسیار کم هستند؛ بطوریکه در استرالیا تعداد کمی از آنها وجود داشته و در کل دنیا نیز فقط 500 عدد از آنها موجود است. وسایل الکتریکی هیدروژنی تنها به 5 دقیقه زمان برای شارژ مجدد نیاز دارند و 500 کیلومتر را می‎توانند طی کنند، همانند یک موتور بنزینی معمولی. از طرف دیگر، پیل‎های هیدروژنی فقط بخار آب را متصاعد می‎کنند و برای ذخیره انرژی تولیدشده نیز به یک باتری نیازمند هستند.

در مقابل، وسایل الکتریکی حاوی باتری، رایج‎تر هستند و قیمت آنها نیز از پیل‎های هیدروژنی کمتر است و مسافت‎های طولانی را به ازای هر بار شارژ می‎توانند طی کنند (تقریباً 400 کیلومتر بیشتر از پیل‎های هیدروژنی) و همچنین مکان‎های شارژ خودروهای الکتریکی بسیار بیشتر هستند (حتی در استرالیا). اما مشکل این وسایل تعداد دفعات شارژ-دشارژ باتری است.

به هرحال، وسایل الکتریکی حاوی باتری مزایای دیگری همچون هزینه شارژ بسیار پایین دارند که البته در صورتیکه از پنل‎های خورشیدی یا از باتری‎های خانگی بهره ببرید، تقربیاً به صورت رایگان خواهد بود.

در حال حاضر رقابت بزرگی بین دو تکنولوژی پیل‎های هیدروژنی و وسایل حاوی باتری وجود دارد که در این بین شرکت‎های نفتی بزرگی همانند Total و Shell به تکنولوژی پیل‎های هیدروژنی روی آورده‎اند. در همین راستا یک شورای بین المللی برای استفاده از پیل‎های هیدورژنی ایجاد شده که متشکل از China Energy، BMW، Toyota، Daimler، Honda، Hyundai و Bosch هستند.

در تقابل با این امر باتری‎های حالت جامد می‎توانند رقابت تازه‎ای را ایجاد کنند. در حال حاضر باتری‎های لیتیم-یون با الکترولیت مایع در خودروهای Tesla Model S، Nissan LEAF و Jaguar I-PACE بکار می روند که با الکترولیت جامد جایگربن خواهندشد و در نتیجه این امر، بهبود چشمگیری در دانسیته انرژی باتری رخ داده و تعداد دفعات شارژ-دشارژ باتری نیز بسیار بهتر خواهد شد. ضمناً می‎توان با استفاده از این باتری‎ها، باتری‎های کوچک‎تر، سبک‎تر و با قابلیت شارژ سریع‎تر را تولید کرد.

در این راستا شرکت BMW تیمی از متخصصان و محققان را با عنوان Solid Power جمع‎آوری کرده که بر روی فناوری الکترولیت جامد تمرکز کرده‎اند و نیم نگاهی نیز بر روی تحقیقات پیل‎های هیدروژنی دارند. پیش‎بینی می‎شود که در 30 سال آینده اقدامات جالبی در تقابل دو نوع فناوری باتری لیتیم-یون و پیل‎های هیدروژنی به وقوع خواهد پیوست و نیاز به آموزش‎های فراوانی برای جایگزینی سوخت‎های فسیلی با انرژی‎های تجدیدپذیر احساس می‎شود.

 

filereader.php?p1=main_03b264c5954036666

 

filereader.php?p1=main_415585bd389b69659