معرفی روش فناوری پلاسمای سرد دراستریل ابزار جراحی بیمارستانی وپیشرفت سازنده های داخلی دراین حوزه

استریل تجهیزات پزشکی برای رفع عفونت‎های بیمارستانی با روش‎های مختلفی انجام می‎شود. فناوری پلاسمای سرد یکی ازروش‎های مدرن دراین حوزه می‎باشد که این گزارش به معرفی این روش و مزایای بکارگیری آن پرداخته است و همچنین باپیشرفت‎های شرکت دانش بنیان ایرانی درساخت آن آشنا می‎شویم.

یکی از شرکت های فعال در زمینه پلاسما در حوزه تجهیزات پزشکی شرکت پارس سینوهه پاد می‌باشد که در زمینه دستگاه های استریلایزر بیمارستانی از سال 1390 با وارد کردن تعدادی دستگاه پلاسما از شرکت  Renosem  کره جنوبی شروع به فعالیت کرد. تکنولوژی استریل کردن با استفاده از پلاسما یک تکنولوژی جدید در دنیا می‌‌‌‌­باشد.

برای استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی روش‎های فیزیکی و شیمیایی مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‎توان به روش‎هایی چون بخار(گرمای مرطوب)، هوای داغ(گرمای خشک )، گاز و محلول فرمالدئید و از اتیلن اکساید اشاره کرد. استفاده از روش‎های اتیلن اکساید و فرمالدئید، با توجه به خاصیت سرطان زائی این مواد، باید تحت استانداردهای سخت گیرانه حفاظتی از دیدگاه پرسنل - بیمار و محیط زیست اجرا گردد که متاسفانه اکثریت استریلایزرهای مذکور در کشور، حتی در بیمارستان های قطبی دانشگاهی، حائز این شرایط نیستند. از سوی دیگر، استریلیزاسیون به روش های بخار و هوای داغ نمی‌توانند به تنهایی تمامی وسایل بیمارستانی را استریل کنند چراکه این استـریـلایـزرهـا بـا دمـای بـالا (121 و 134 درجه سانتیگراد) و در شرایط رطوبت بالا عمل کرده و این شرایط بالای حرارتی و رطوبت می تواند بـاعـث خـرابی بسیاری از وسایل الکترونیکی و تجهیزات پزشکی شـونـد. 

استریل به روش پلاسمای سرد، جدیدترین روش استریلیزاسیون سرد و خشک در جهان است که با عملکرد بسیار موثر در جهت کشتن انواع میکروب ها, بسیار سریع انجام می‎شود و این در حالی است که در خلال استفاده از این روش، هیچ ماده سمی تولید نمی‎شود و هیچ اثر مخربی بر ساختار ابزار نخواهد داشت. استریلایزرهای پلاسما با دمای کاری در حدود 40 تا 50 درجه سانتیگراد و در شرایط کاملا خشک وسایل را استریل می‎کنند. همچنین استریلایزرهای پلاسما به دلیل برخورداری از مزایایی نظیر سرعت بالا, بی خطر بودن, دمای پایین . شرایط کاملا خشک, به جایگزینی مناسب برای روش های قدیمی تبدیل شده‎اند.

شرکت پارس سینوهه پاد ابتدا با عقد قراداد با این شرکت مبادرت به واردات این دستگاه نمود. این شرکت همزمان با واردات دستگاه با استخدام کارشناسان و متخصصین داخلی مبادرت به تحقیق برروی این دستگاه نمود. با انجام تحقیقات گسترده برروی دستگاه استریلایزر پلاسما توسط متخصصین داخلی شرکت پارس سینوهه پاد تنها با گذشت یکسال از واردات این دستگاه موفق به اخذ مجوز تولید این دستگاه گردید که این امر به منظور آشنایی بیشتر متخصصین و مهندسین شرکت با قطعات داخلی این دستگاه و پیشبرد اهداف شرکت در راستای تولید دستگاه پلاسما به صورت کاملا بومی صورت گرفت. پس از این تلاش‎ها هم اکنون می‎توان گفت این شرکت اولین تولید کننده مستقل دستگاه استریلایزر پلاسما در داخل کشور می‌باشد.

دستگاه پلاسما استریلایزر با هدف استریل ابزار جراحی پزشکی با استفاده از تکنولوژی پلاسما و ماده استریل کننده در دمای پایین استفاده می‎شود. این دستگاه ابزار حساس به دما و رطوبت مانند انواع آندوسکوپ‎ها، کانترها، کانولاها و غیره را در کوتاهترین زمان و بدون ایجاد مواد سمی و مضر استریل می‎نماید. پس از اتمام پروسه استریلیزاسیون توسط این دستگاه آنچه باقی می ماند بخار آب و اکسیژن است که کاملا با محیط سازگارند و ضرری متوجه کاربران و بیماران نخواهد بود. پروسه استریل دستگاه بسیار سریع بوده (45 الی 60 دقیقه) و نیازی به اماده سازی اولیه دستگاه نیست که این امر گردش کار را در بیمارستان‎ها و مراکز درمانی به میزان قابل توجهی سرعت می‎بخشد. این دستگاه ها در ظرفیت های 130 لیتری تک درب و دو درب ساخته شده‌اند.

 

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

 

بخشی از ویژگی های دستگاه استریلایزر پلاسمایی PSP عبارتند از:

·        عملکرد دستگاه در کمتر از 55درجه سانتیگراد

·        پایین ترین سطح حساسیت نسبت به رطوبت ابزار

·        نصب ساده بدون نیاز به تاسیسات خاص

·        قابلیت قرار دادن وسایل فلزی بدون پوشش حتی در تماس با دیواره داخلی و کف محفظه

·        قابلیت استریل کردن لومن ها با قطر 1 میلی متر تا طول 12 متر

·        تنها پلاسما استریلایزر با قدرت استریل نمودن لومن های با یک انتهای بسته

·        جابجایی آسان بدون نگرانی از نشت هیدورژن پراکساید

 

این دستگاه در برنامه حمایت از ساخت ماشین آلات  صنعتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت و تائید گردیده است و متقاضیان صنعتی‌ای که تمایل به تامین این دستگاه داشته باشند می‌توانند با مراجعه به وب سایت http://psptrade.ir  از شرایط تسهیلات و حمایت‌های این برنامه از دستگاه پلاسما استریلایزر مطلع گردند.

 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.