تولید عروق خونی با استفاده از رشد دو بعدی ذرات نانوسلیکات

دانشمندان با انتقال فاکتورهای رشد از طریق نانوسلیکات موفق به ایجاد عروق خونی در بافت‎های بدن شدند.

ایجاد عروق خونی جدید فرایندی با نام  شناخته شده آنژیونز است که یکی از چالش‎های بالینی مهم در بهبود زخم و ایمپلنت بافت می‎باشد. پژوهشگران دانشگاه A&M تگزاس یک پلت‎فرم با پایه رسی برای انتقال پروتئین‎های درمانی به بدن با کمک تشکیل عروق خونی ایجاد کردند. این تیم پژوهشی توسط اعضای بخش نانوذرات الهام بخش و آزمایشگاه مهندسی بافت دانشکده مهندسی زیست پزشکی رهبری شده است. این دانشمندان فناوریی را توسعه دادند که ضمن معرفی دسته جدیدی از رس دوبعدی با نام نانوسلیکات‎ها موجب انتقال پروتئین‎های خاص چندگانه‎ای با نام فاکتورهای رشد به بدن شده و از این طریق باعث شبیه‎سازی و تشکیل عروق خونی جدید می‎شوند.

برای رشد عروق خونی ذرات رس طوری طراحی شدند که حاوی مساحت سطح بالا و ویژگی‎های خاص بار الکتریکی هستند. به گفته این دانشمندان نانوذرات رس مانند یک آهنربای کوچک ضعیف کار می‎کنند که فاکتورهای رشد را درون هیدروژل پلیمری نگه داشته و آن را به آرامی آزاد می‎کنند. انتشار دائمی و طولانی مدت دوزهای فیزیولوژیکی مرتبط با عوامل رشد بسیار مهم است و از مشکلات ناشی از دوزهای بالا مانند پارگی بافت تشکیل شده جلوگیری می‎کند.

 به گفته دکتر بیلیس این ذرات رس، سازماندهی فاکتورهای رشد را حفظ و از رشد غیر طبیعی و فعالیت سلول‎های اطراف جلوگیری می‎کند. با ایجاد نانوذرات رس به عنوان فناوری پلت فرم برای تحویل فاکتورهای رشد انجام شده در این پژوهش، تاثیر زیادی در طراحی نسل بعدی داربست‎‎های زیست فعال و ایمپلنت‎ها خواهد داشت.

 

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

منبع مطلب