هزینه چند میلیارد یورویی اروپا در صنعت باتری برای رقابت با چین

اتحادیه اروپا قصد دارد با صرف هزینه چند میلیارد یورویی در چند سال آینده در صنعت باتری به سلطه چین در این صنعت پایان دهد و تاکنون برنامه‎ریزی‎های مختلفی را نیز انجام داده‎است.

از هر 20 کارگر اروپایی، یک نفر در صنعت خودروهای الکرتیکی کار می‎کند و اتحادیه اروپا نگران است که اگر اقدامات مثبتی در فناوری باتری صورت نگیرد، آینده شغلی آنها در خطر خواهد بود.

نمی‎توان مدل‎های جدید و باکیفیت خودروهای الکتریکی را ساخت ولی به نوآوری‎ها و تحقیقات در زمینه باتری بی‎توجه بود. این نگرانی چندان بی‎پایه و اساس هم نیست. با توجه کارخانه‎هایی که هم اکنون وجود دارند و آنهایی که در آینده ساخته می‎شوند، 80 درصد ظرفیت جهانی باتری‎های لیتیم-یون در آسیا و به ویژه در چین قرار دارد.

برای اثرگذاری مثبت در این صنعت، سال گذشته اتحادیه اروپا، عرصه‎های مختلف سرمایه‎گذاری را شناسایی کرد: بدین ترتیب که تا سال 2020، 200 میلیون یورو در تحقیقات باتری سرمایه‎گذاری خواهد شد. 800 میلیون یورو نیز برای تهیه تجهیزات و امکانات اختصاص می‎یابد. ضمناً مناطقی که برای گسترش صنعت باتری مناسب هستند، با هزینه 22 میلیارد یورویی به کارخانه‎هایی مجهز خواهند شد.

این حجم عظیم هزینه بسیار قابل توجه است و سازندگان باتری در اروپا به هر یوروی آن نیاز دارند. مثلاً شرکت نورث ولت که توسط کارمندان تسلا تأسیس شد، به 5 میلیارد دلار برای احداث یک ابرکارخانه در سوئد احتتیاج دارد. همچنین 3 مورد دیگر نیز برای ساخت ابرکارخانه‎های باتری مناسب هستند: کارخانه باتری فرانسوی Saft با شرکت‎های Siemens، Solvay و Manz مشارکت دارد؛ شرکت Umicore نیز قصد دارد کارخانه‎ای را برای ساخت مواد باتری در لهستان احداث کند؛ همچنین سازنده باتری آلمانی Varta در حال مشارکت با خودروساز آمریکایی Ford است. شرکت‎های آسیایی نیز تحرکاتی در قاره اروپا داشته‎اند؛ به عنوان مثال، شرکت‎های LG Chem و Samsung به ترتیب ابرکارخانه‎هایی در لهستان و مجارستان خواهند ساخت.

حتی اگر تمام این پروژه ها نیز با موفقیت انجام شوند، کشور چین به دلیل سهم عظیم در ساخت باتری و خودروهای الکتریکی لااقل تا ده سال آینده در صدر قرار دارد.

ورود اروپا به رقابت در صنعت باتری مزایای دیگری هم دارد: محققان و مهندسان این عرصه می‎توانند مسیرهای جدیدی را در این فناوری معرفی کنند. به عنوان مثال، اکثر باتری‎های لیتیم-یون، به مقدار زیادی کبالت احتیاج دارند که از مناطقی نظیر کنگو تأمین می‎شوند و با استفاده از قوانینی که در اروپا برای بازیافت باتری‎ها وضع می‎شود، می‎توان میزان نیاز به کبالت و سایر مواد باتری را کاهش داد.

البته برخی شرکت‎ها منتظر اقدامات اتحادیه اروپا نیستند؛ مثلاً شرکت BMW با همکاری شرکت باتری‎سازی CATL در چین، 7/4 میلیارد دلار جذب سرمایه خواهد کرد.