حضور ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران با عرضه بیش 5 محصول نانویی

به همت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محصولات و فناوری‎های مبتنی بر نانو در نهمین نمایشگاه بین‎المللی هوایی ایران که از 5 تا 8 آذر‎ماه در جزیره کیش برگزار می‌گردد، در معرض دید صنعتگران، فعالان و علاقه‌مندان حوزه هوایی قرار خواهد گرفت.

در سالیان اخیر نمایشگاه‌های هوایی به‏‌منظور ارائه محصولات هوایی برای متقاضیان و علاقه‌مندان این صنعت برگزار می‎شود. برگزاری ده‌ها نمایشگاه در اروپا و آمریکا و دیگر نقاط جهان مبین توسعه و پیشرفت همه جانبه در این حوزه است. مهم‌ترین نمایشگاه صنعت هوایی کشور در ابعاد بین‌المللی «نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران» است که توسط سازمان منطقه آزاد کیش، سازمان صنایع هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌های کشور هر دو سال یک‌بار در جزیره کیش برگزار می‌شود.

رشد روز افزون فناوری نانو در جهان موجب افزایش بکارگیری این فناوری‎ها در صنعت هوایی شده است. برخی از شرکت­های بزرگ و مجموعه­های معتبر هوایی در حال استفاده و برخی دیگر در حال تحقیق و توسعه در مورد فناوری‎های نانو برای استفاده بخش های بخش این صنعت از جمله سازه، ادوات داخلی، اجزای موتورها و همچنین سطوح قطعات می­باشند. از سال 2013، شرکت بوئینگ استفاده از فناوری نانو را در بخش­های سازه، انرژی و قدرت، سیستم­ها و سنسورها در برنامه خود قرار داده است.

حضور ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی <a target=

شرکت‌های فناوری نانو نیز با رویکرد آشناسازی صنایع کشور با کاربردهای فناوری نانو و استفاده از فرصت‌های تجاری و فنی این فناوری در نمایشگاه هوایی ایران شرکت خواهند کرد. بر این‎اساس، با توجه به نیازهای شرکت‎های فعال در حوزه هوانوردی، محصولات مبتنی بر فناوری نانو که در این صنعت کاربرد دارند، ارائه خواهد شد. همچنین در حاشیه این نمایشگاه در تاریخ 7 آذر، پنل سخنرانی با حضور نمایندگان ستاد نانو و مدیران عامل شرکت‎ها با موضوع "کاربرد فناوری نانو در صنعت هوایی" برگزار خواهد گردید.

محصولاتی که در غرفه فناوری نانو ارائه خواهند شد عبارتند از:

  1.  نانوپوشش‌ها: نانوپوشش سخت و مقاوم که شامل پوشش‌های نانوساختار سخت و مقاومی است که با اعمال بر روی سطوح قطعات، ابزارها و قالب‌های مورد استفاده در صنعت هوایی که تحت خوردگی، سایش و فرسایش هستند، باعث ایجاد مقاومت بالا در آنها شده و تا ۱۰ برابر عمر آنها را افزایش می‌دهد.
  2.  رنگ‌های نانویی: با توجه به استفاده گسترده از رنگ‌ها در صنعت هوایی، نانورنگ‌هایی همچون رنگ رویه هواپیماها، رنگ ترافیکی، رنگ آنتی‌استاتیک، پوشش آب گریز و رنگ‌های خودتمیزشونده که به صورت تجاری در داخل کشور تولید و قابل عرضه می‌باشد، در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار خواهد گرفت.
  3. پلاسمای سرد: با بهره‌گیری از دستگاه مجهز به فناوری پلاسمای سرد می‌توان عملیات مختلفی مانند ایجاد گروه‌های عاملی مورد نظر، دفع انواع لکه‌های آبی و روغنی، بهبود ترشوندگی، خواص آنتی‌استاتیک، فعال‌سازی سطوح، بهبود رنگ‌پذیری و چسبندگی را در دمای پایین انجام داد. از جمله نقاط قوت استفاده از سامانه پردازش پلاسمای تحت خلاء می‌توان به هزینه پایین مواد مصرفی، کنترل‌پذیری، یکنواختی بالای فرآیند و حداقل تاثیر بر بافت منسوج  اشاره کرد.
  4. نانومواد: با توجه به اهمیت تولید نانومواد در داخل کشور و افزایش روزافزون کاربرد این مواد در صنعت هوایی، شرکت‌های داخلی تامین‎کننده، نگاه ویژه‌ای به تولید این نانومواد دارند که این محصولات نیز در این نمایشگاه ارائه خواهند شد.
  5. کفپوش‎های پلیمری: کفپوش های رزینی محصولاتی مایع و متشکل از چند لایه هستند که بر پایه انواع رزین اپوکسی، پلی یورتان، پلی متیل متا آکریلات، پلی اسپارتیک و پلی اوره می باشد. کفپوش های رزینی امکان نصب بر سطوح مختلف بتنی، سنگ، سرامیک، موزائیک و فلز را دارند.. سطح نهایی کفپوش با توجه به کاربری نهایی به صورت صاف و صیقلی، بافت دار، ضد لغزش، مقاوم در برایر آب داغ و بخارات و انواع مواد شیمیایی اعمال می گردد.

لازم به ذکر است غرفه فناوری نانو از 5 تا 8 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش، پذیرای صنعتگران و علاقه‌مندان این حوزه خواهد بود. همچنین در حاشیه نمایشگاه، پنل سخنرانی با موضوع "معرفی کاربردهای تجاری شده فناوری نانو در صنعت هوایی" به تاریخ 7 آذرماه، در ساعت 11 الی 13 در محل نمایشگاه برگزار خواهد گردید.

منبع مطلب
نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...