رفع مشکل سمیت رنگ مورد استفاده در قطعات اسباب‎بازی با کمک فناوری پلاسمای سرد

کودکان بخش زیادی از اوقات خود را‌با اسباب‌بازی می‌گذرانند، پس رفع هرنوع ضرر و سالم‌سازی این وسایل بسیار مهم است. رنگ بر روی اسباب بازی‌ها در اثر ساییده‌شدن یا بزاق‌ دهان وارد بدن‌کودک می‌شود. این مساله سبب شده‌است‌ که تولیدکنندگان از فناوری پلاسمای‌سرد کمک بگیرند که در این گزارش با آن آشنا می‌شویم.

اسباب بازی‌ها شاید لذت‌بخش‌ترین دارایی‌های کودکان باشند و از آنجایی که کودک زمان بسیاری را با آن‌ها سپری می‎کند، باید دارای استانداردهای ایمنی بالایی باشند. در گذشته رشد فکری و ایجاد خلاقیت در کودکان تنها انتظاری بود که از اسباب بازی‌ها می رفت اما با بروز حوداثی همچون مسمومیت کودکان، مضرات و حتی خطرناک بودن این وسایل رنگی جذاب مورد توجه قرار گرفت.

کیفیت رنگ در اسباب‌بازی‌های کودکان یکی از مهمترین مسائلی است که هنگام تولید و یا خرید اسباب‌بازی باید مورد توجه قرارگیرد. این موضوع مخصوصا در مورد اسباب بازی‌هایی که ممکن است کودک در حین بازی آنها را در دهان خود بگذارد و یا الزاماً جهت استفاده از وسایلی مانند فلوت ، سوت و یا سازدهنی بسیار مهم است.

پلی وینیل کلراید یکی از مواد اصلی جهت تولید اسباب‌بازی‌های پلاستیکی است. ناپایدار بودن و قابلیت شکسته شدن در برابر نور و حرارت، تولیدکنندگان را بر آن داشت تا برای جلوگیری از تغییر ماهیت آن، از افزودنی‌های مختلفی مانند: فلزات سنگین (سرب، جیوه، کروم و غیره) استفاده کنند که متاسفانه در رنگ‌های مورد استفاده در اسباب‌ بازی‌های کودکان به‌عنوان خشک‌کن و تثبیت‌کننده رنگ به‌ مقدار زیادی استفاده می‌شود. استفاده گسترده از این مواد شیمیایی در اسباب‌بازی‌ها، به‌عنوان یکی از نگرانی‌های سلامت بشر به‌ شمار می‌آید، چرا که مهم‌ترین اندام جذب‌کننده این مواد شیمیایی، کلیه‌ها هستند. همچنین در اثر تماس می‌تواند منجر به صدماتی به کبد، شش‌ها و سیستم هورمونی بدن آن‌ها شوند.

لذا بایستی رنگ و سایر مواد بکار رفته در اسباب‌بازی‌ها، کم‌ترین میزان سمیت را داشته و در حد مجاز و مطابق با استانداردهای تدوین شده باشد . در صورتی‌که رنگ اسباب‌بازی در اثر سائیدن با انگشت از بین برود، این محصول برای کودک مناسب نیست، چرا که در بزاق دهان کودک حل خواهد شد.

این موضوع حاکی از این است که استانداردهای ایمنی بالایی برای تولید اسباب بازی کودکان مورد نیاز می‎باشد. این بدین معناست که سیستم‌های جوهر مورد استفاده باید مطابق با الزامات مشابهی که برای رنگ‌های خوراکی بکار می‌روند، باشند. در عین حال هیچ تثبیت کننده سمی مانند سرب نباید در تولید قطعات پلاستیکی برای اسباب‌بازی‌ها استفاده گردد.

به همین دلیل فرآیندهای تولیدی نوآورانه‌ای برای به منظور اطمینان از کیفیت جوهر چاپ مورد نیاز می‌باشد و در عین حال باید تولید مقرون به صرفه اسباب‌بازی را نیز تضمین کند. شرکت PlasmaTreatment با بهره گیری از فناوری پلاسمای سرد، پردازش سطح مواد برای ایجاد چسبندگی قوی جوهر چاپ را فراهم می‌کند و مهم تر اینکه در این عملیات را در فرآیندی کاملا فیزیکی و بدون استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌دهد. جوهرهایی که مبتنی بر آب هستند با پایداری طولانی مدت، به زیبایی در سطح اسباب بازی ها قرار می‌گیرند.

 

منبع مطلب PlasmaTreatment Co.
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.