فناوری پلاسما در خدمت حفظ منابع

دراین مقاله نحوه تاثیرگذاری پلاسمای‌ سرد بر روی الیاف مصنوعی، پشم و کتان و همچنین فرآیند جوهرافشان بر پارچه پلی‌استر و سلولزی به تفصیل بررسی شده‌ است. در هر مورد با اشاره به روش سنتی هرکدام از فرآیندها، مزیت روش نوین پلاسما تبیین شده‌ است.
  • به منظور برطرف کردن آلودگی‌ها و انجام فرآیند رنگرزی، کتان را در آب و مواد شیمیایی شستشو می‌دهند. این یک روش سنتی است که منجر به اتلاف آب و مصرف مواد شیمیایی می‌شود. از طرفی پسماند تولید شده برای محیط زیست و انسان مضر است. همان‌طورکه در شماتیک زیر مشخص است، پلاسما با یک فرآیند زیست سازگار جایگزین مواد شیمیایی شده است.

  • عملیاتی که بر روی پشم انجام می‌شود شامل چند مرحله است تا پشم خام را به محصول نهایی تبدیل کند. طبق شماتیک زیر روش پلاسما جایگزین روش‌های سنتی شده است که مصرف آب و مواد شیمیایی کاهش یافته است. لازم به ذکر است رنگرزی پشم نیاز به دمای بالا (C° 98)، مقداری زیادی آب و زمان زیاد به منظور ثابت شدن رنگ، دارد.

 

  • استفاده از فلوئورکربن در مرحله پایانی، مهم‌ترین مانع لک و کثیفی است که در تولید لباس، فرش، پرده، پارچه مبل، چرم و دیگر پارچه‌های کاربردی استفاده می‌شود. همچنین مراحل بعد از اعمال رزین به پارچه نخی یا نخ/ ابریشمی، شامل یک مرحله خشک کردن (C° 120) و یک مرحله عمل‌آوری (C° 150) است. استفاده از پرفلوئورواکتانوئیک اسید در مرحله پایانی علاوه بر بروز مشکلات در سلامتی انسان، موجب ایجاد نگرانی‌های بسیار زیست ‌محیطی می‌شود. جایگزین کردن این ماده شیمیایی، کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد. با استفاده از پلاسما این مرحله بدون نیاز به آب و مصرف انرژی پایین انجام می‌گیرد.

  • چاپ جوهرافشان بر روی پارچه‌های سلولزی، چندین مرحله دارد که شامل مراحل آماده‌سازی پارچه و عملیات در دمای بالا (C° 100- 90) به منظور ثابت شدن رنگ است. این مراحل مقدار زیادی آب را آلوده می‌کند. این فرآیندها می‌تواند توسط فناوری نوین پلاسمای سرد با کمترین میزان استفاده از آب و انرژی انجام شود.

 

  • فرآیند جوهرافشانی بر پارچه پلی‌استری نیز با مراحلی متفاوت از پارچه سلولزی، همان مشکلات را دارد. در زیر شماتیک مراحل جایگزین شده با فناوری پلاسما به جای روش‌های سنتی آمده است.

 

به عنوان نمونه شرکت Grinp با بسیاری از مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها در ایتالیا، اسپانیا، هند، انگلیس و فرانسه همکاری می‌کند که از جمله مهم ترین آن ها می‌توان به شرکت‌های BTRA هند، Swerea IVF سوئد، EnviPark و Loro Piana ایتالیا و Sefa AG سوئیس اشاره کرد. هر کدام از این شرکت‌ها توانسته‌اند کارایی پلاسما بر هر کدام از این منسوجات را به اثبات برسانند.

دستگاه Atmospheric Pressure Glow Discharge (APGD) شرکت Grinp که به صورت یکنواخت پلاسما را بر سطح تخلیه می‌کند که باعث اطمینان از یکنواخت عملیات شدن سطح پارچه دارد و همچنین میزان مصرف گاز را کاهش داده است. این دستگاه توانایی عملیات کردن پارچه از عرض 60 تا 420 سانتی‌متر را دارد.

طبق گزارش این شرکت، عملیات‌های زیر بر روی انواع پارچه توسط دستگاه مذکور قابل انجام است:

 

 

 

 

 

منبع مطلب Grinp
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.