چاپ روی لباس و پارچه با فناوری پلاسمای سرد

عملیات جذب و تثبیت رنگ‎ها در فرآیند چاپ روی مواردی مثل پارچه⸲ سخت⸲ گران و زمان‎بر است. فناوری پلاسمای سرد در بهبود خاصیت جذب آب خشک بودن فرآیند و عدم نیاز به مواد شیمیایی به کمک صنعت چاپ می‎آید.

روش­‎های سنتی چاپ شامل لیتوگرافی، افست، فلکسوگرافی و لترپرس که نیاز به مراحل آماده­‎سازی پیش از چاپ گران و زمان­‎بری بودند. ماشین­‎های چاپ دیجیتال جایگزین روش­‎های قدیمی شده‎اند که توانسته‎اند سرعت تولید را حدود 70 متر بر دقیقه رسانده و کیفیت کالای چاپ شده به مراتب بالاتر از قبل شده است. به علت مصرف بسیار زیاد مواد شیمیایی و حجم بالای مصرف انرژی این روش گران‎ترین روش چاپ در حال حاضر محسوب می­‎شود لذا محققان در پی روش­‎هایی برای اصلاح سطح منسوجات به منظور افزایش خاصیت چسبندگی و کاهش مصرف مواد شیمایی برآمدند. اصلاح سطح به روش پلاسما، بدون تغییر خواص توده ماده مورد نظر سبب بهبود خواص آبدوستی، جذب رطوبت و مواد، کاهش مصرف مواد و نیز بهبود چسبندگی و خواص مرتبط با سطح منسوج می­‎گردد. این فرایند شامل ایجاد تغییرات در مولکول­های لایه­‎های سطحی و ابعاد نانومتری به کمک محیط پلاسما می­‎باشد.

ایجاد تغییرات فیزیکی و یا شیمیایی در سطوح مولکولی سبب تغییر خواص مرتبط با سطح و حفظ خواص کلی ماده مورد نظر می‎­گردد. متداول­‎ترین روش چاپ، چاپ مستقیم است. در این روش روی زمینه منسوج که از قبل عملیات آماده سازی (پخت، سفیدگری و مرسریزه) آن انجام شده است، خمیر رنگ منتقل و سپس عملیات خشک کردن و در ادامه تثبیت رنگ با روش­‎های مختلف انجام می­‎شود. در جذب و تثبیت رنگ­‎ها در فرایند چاپ، خواص سطحی منسوج نقش مهمی ایفا می­‎کند. در فرایند چاپ منسوجات، مشابه فرایند رنگرزی، انتخاب رنگ‎­ها بر اساس جنس و زمینه منسوج می­‎باشد.

روش کار با پلاسما
متداول‎­ترین رنگ­‎ها در فرآیند چاپ می­‎توان به رنگ­‎های پیگمنت، رنگ­‎های راکتیو و رنگ‎­های دیسپرس اشاره کرد. در همه رنگ­‎ها بایستی ابتدا پارچه با محلول پد شده (با محلول ساخته شده) و سپس خشک شود و در نهایت پس از چاپ، پارچه پخت شده و در انتها شستشو شود. این فرآیندها مصرف آب و انرژی زیادی دارد و آلودگی بسیاری را نیز وارد  محیط زیست می­‎کند.

امروزه برای رفع معایب گفته شده از تکنولوژی پلاسما استفاده می‎­شود. عملیات پلاسما باعث فعال کردن گروه­‎های عاملی، تغییرات فیزیکی و شیمیایی روی سطح ایجاد می­‎کند، بهبود خاصیت جذب آب، خشک بودن فرآیند و عدم نیاز به مواد شیمیایی از دیگر برتری­‎های این روش محسوب می­‎شود.

 

 

پیشرفت کنونی داخل کشور

شرکت دانش بنیان آدیکو از شرکت­های فناوردر حوزه پلاسمای سرد در داخل کشور است. این شرکت که در سال ۱۳۹۴ حرکت خود را به سمت ساخت دستگاه پردازش پلاسمایی منسوجات آغاز کرد و در سال ۱۳۹۵ موفق به عرضه اولین دستگاه صنعتی خود با نام تجاری پلاسما تکس شد. این دستگاه بر اساس سیستم تخلیه الکتریکی کرونا در فشار محیط طراحی و ساخته شده است.

در زمینه مرتبط با چاپ⸲ افزایش آبدوستی و بهبود قدرت چسبندگی از قابلیت­های فعلی دستگاه می‎باشد. افزایش جذب رنگ در چاپ­های دیجیتالی از برنامه٫های فعلی در دست توسعه و تست زنی برای این دستگاه است.

 

منبع مطلب شرکت آدیکو
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.