ساخت هواپیمای الکتریکی با باتری لیتیمی حاوی آند سیلیکونی

شرکت استارتاپ آمپریوس توانست با آند تمام سیلیکونی در باتری لیتیم-یون، کاربرد آنها را در هواپیماهای الکتریکی ارتقا دهد.

شرکت آمپریوس (Amprius) که سازنده و ارتقادهنده نسل آینده باتری‎های لیتیمی با انرژی و ظرفیت بالاست، گزارش داد که باتری‎های لیتیم-یون پیشرفته‎ای را برای کاربرد در پروژه ایرباس Zephyr تأمین می‎کند. با استفاده از این سل‎ها که 100% از آند سیلیکونی استفاده می‎کنند، هواپیمای Zephyr S قادر است بیش از 25 روز پرواز کند که رکورد جدیدی به شمار می‎آید.

با ترکیب پنل‎های خورشیدی و باتری‎های لیتیم-یون، این هواپیما قادر است که در ارتفاع 70 هزار پایی (بیش از 21 هزار متر) یا حتی بیشتر از آن پرواز کند.

انتظار می‎رود که این نمونه، کاربردهای گسترده‎ای همچون جستجوهای دریایی، عملیات گشت‎زنی، مخابراتی، تشخیص آتش‎سوزی جنگل‎ها و ... داشته باشد.

بر اساس فناوری نانوسیم سیلیکون، باتری‎های آمپریوس با افزایش دانسیته انرژی و طول عمر مواجه شدند. آندهای سیلیکونی، ظرفیت ویژه بسیار بیشتری در مقایسه با آندهای گرافیتی دارند که در باتری‎های لیتیم-یون رایج بکار می‎روند. مشکل اینجاست که ساختارهای ذره‎ای و فیلم سیلیکون پایدار نیستند و تنها چند چرخه شارژ-دشارژ را تحمل می‎کنند. اما ساختارهای نانو سیم سیلیکون این شرکت توانسته بر مشکل ناپایداری این ذرات غلبه کرده و چند صد چرخه شارژ-دشارژ را با انرژی ویژه Wh/kg 435 و دانسیته انرژی Wh/L 1200 تأمین کند.

ساختار نانوسیم سیلیکون حاوی هسته‎ای از نانوسیم‎های هادی فلزی است که به جمع‎کننده جریان متصل شده‎اند. ایجاد این اتصال برای تأمین هدایت الکتریکی و ساختار مکانیکی پایدار ضروری است. هر نانوسیم سیلیکونی به دیگری متصل شده و دیگر نیازی به اتصال ذره به ذره مواد به یکدیگر برای برقراری هدایت نیست. بنابراین مواد سیلیکونی اتصال الکتریکی لازم را در طی چرخه کامل باتری فراهم می‎کنند. در محصولات این شرکت، فقدان اتصال الکتریکی و تغییر ساختار مکانیکی که در اکثر فناوری‎های بر پایه سیلیکون مطرح است، دیده نمی‎شود. به علاوه اینکه در این فناوری از 100% سیلیکون استفاده شده، بدون اینکه هیچ اتصال‎دهنده یا ماده هادی اضافی برای رقیق‎کردن محتویات ماده فعال الکترود بکار رود.

ساختار نانوسیم‎های سیلیکونی همچنین بازده کولومبیک اولیه بالایی در حد 94% را در حالت نیم سل (در مقابل لیتیم) و 90% در حالت سل کامل (در مقابل کاتد LCO) فراهم کرده است.

بر طبق نمودار زیر، با استفاده از ترکیبات کاتد و جداکننده مشابه، آند نانوسیم سیلیکون به شدت دانسیته انرژی و انرژی ویژه را افزایش می‎دهد (دایره‎های توپر محصولات را نشان می‎دهند).