تصفیه آب با استفاده از نانولوله‌های کربنی

با رشد روز افزون جمعیت کره زمین، نیاز به آب آشامیدنی نیز رو به افزایش است. یک راه‌حل برای مشکل کمبود آب شیرین که هم‌اکنون تهدیدی جدی برای یک‌سوم جمعیت جهان به شمار می‌رود، حذف نمک از آب دریا و آب‌های شور زیرزمینی (مجموعا 98 درصد از ذخایر آبی کره زمین) است.

یکی از روش‌هایی که توسط محققین برای حذف نمک از آب دریا پیشنهاد شده است، استفاده از نانولوله‌های کربنی است که نسبت به روش‌های دیگر ارزان‌تر و در مصرف انرژی بهینه‌تر می‌باشد. توانایی نانولوله‌های کربنی در فیلتر کردن سدیم و عبور دادن آب به عوامل مختلفی نظیر قطر و بار الکتریکی اتم‌ها بستگی دارد.

محققینی از نبراسکا، برای بررسی و توضیح بهتر اثر این عوامل از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری استفاده کردند. شیمی‌دان‌ها متوجه شدند که افزایش هم‌زمان بار مثبت اتم‌های کربن و بار منفی اتم‌های هیدروژن می‌تواند میزان حذف سدیم از آب دریا را افزایش دهد. این گروه از شیمی‌دان‌ها همچنین بهترین قطر را برای حذف سدیم و عبور آب شیرین از نانولوله‌ها شناسایی کردند.

با تفسیر نتایج آزمایش‌های صورت گرفته بر نانولوله‌های کربنی و انجام بررسی‌های بیشتر در این حوزه، می‌توان به‌زودی از نانولوله‌های کربنی به‌عنوان بهترین فیلتر برای تقطیر و تصفیه آب‌های شور و پساب‌ها استفاده و بخش بزرگی از بحران کمبود آب شیرین را برطرف نمود.

 

 

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

اولین رویداد معرفی فناوری های نوظهور در صنعت آب و فاضلاب در تاریخ 8 بهمن 1399 تحت عنوان وبینار فناوری های نوین آب و فاضلاب برگزار خواهد شد. این وبینار با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری به صورت ...