پیشرفت‎های رباتیک در مقیاس بسیار کوچک‌ و کاربرد آنها در پزشکی

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا میکروربات‌های بسیار کوچک را ایجاد کردهاند که می‌توانند از طریق یک سرنگ زیرجلدی تزریق شوند و طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی را فراهم نمایند. آن‌ها این روبات‌های اندازه سلولی را با استفاده از تکنیک نانوساخت توسعه دادند. این تکنیک به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا در عرض چند هفته و با هزینه کم یک ویفر سیلیکونی ۴ اینچی را به یک میلیون ربات میکروسکوپی ریز تبدیل کنند.

قابلیت‌های پیشرفته ربات‌های مدرن، با فیلم‌هایی از ربات‌ها در حال باز کردن درها و حتی اجرای پشتک وارو در اینترنت هرگز موجب ایجاد هیجان نمی‌شود. اما در حال حاضر پیشرفت‎های رباتیک در مقیاس بسیار کوچک‌، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

پژوهشگران در مارس 2019 در دانشگاه پنسیلوانیا میکروربات‌های بسیار کوچک را ایجاد کردهاند که می‌توانند از طریق یک سرنگ زیرجلدی تزریق شوند و طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی را فراهم نمایند. آن‌ها این روبات‌های اندازه سلولی را با استفاده از تکنیک نانوساخت توسعه دادند. این تکنیک به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا در عرض چند هفته و با هزینه کم یک ویفر سیلیکونی ۴ اینچی را به یک میلیون ربات میکروسکوپی ریز تبدیل کنند.

هر ربات حشره‎ شکل، ضخامتی به پهنای یک تار موی انسان دارد، به صورت بی‎سیم طراحی شده و قادر به راه رفتن و زنده ماندن در محیط‌های سخت می‎باشد. این خواص به این معنی است که نانوربات را می‎توان به بدن انسان تزریق نمود تا وظایفی مانند تحویل دارو، نقشه‌برداری از مغز و یا پایش علایم حیاتی را انجام دهد. این ربات‌ها با انرژی خورشیدی که توسط نور لیزر منتقل شده به دو یا چهار سلول خورشیدی سیلیکونی در بالای اسکلت ربات قرار دارد، کنترل می‌شوند.

با این حال، تامین انرژی میکروربات‌ها با این روش به این معنی است که آن‌ها فقط می‌توانند در نزدیکی سطح بدن عمل کنند. بنابراین، پژوهشگران به منابع انرژی جدید از جمله فراصوت و میدان‎های مغناطیسی نگاه می‌کنند که این ربات‌ها را قادر می‎سازد تا به سایر نقاط بدن سفر کنند. در حال حاضر پژوهشگران در کورنل و پنسیلوانیا مشغول کار بر روی نسخه‌های هوشمند ربات‌ها با حسگرها، ساعت‌ها و کنترل‌کننده‌های "on-board" هستند. پیش‌بینی می‌شود در آینده، نانوربات‎ها بخش مهمی از پزشکی را تشکیل دهند. آن‌ها نیاز به روش‌های تهاجمی را از بین می‌برند و پزشکی هوشمند را با تحویل دارو به بخش‌های خاص بدن انجام می‎دهند و نیز تشخیص و ترمیم را ممکن می‌سازند. آن‌ها همچنین پتانسیل زیادی در پایش بیمار دارند و پزشکان را قادر به ارزیابی مداوم بیماران از طریق حسگرهای درون بدن می‎سازند.

 

filereader.php?p1=main_f027bd95edbf6897165ae5e18894b9f3.jpg&p2=news&p3=20&p4=1