درمان عفونت با آنتی‎بیوتیک یا پلاسمای سرد؟

یک شرکت انگلیسی دستگاهی را مبتنی بر فناوری پلاسمای سرد طراحی و ساخته است که قادر به از بین بردن بیوفیلم‌ها در زخم می‌باشد. این بیوفیلم‌ها شامل میکروب‌های زنده‌ای است که تا 1000 برابر مقاومت بیشتری در برابر آنتی بیوتیک‌ها دارند.

بیوفیلم‎­ها در زخم، نوعی عفونت هستند که از میکروب‌های زنده ساخته شده و قادر به تشکیل کلونی هستند. به طور کلی، کلونی از گونه‌های مختلف از باکتری‌ها، قارچ‌ها، مخمرها، جلبک‌ها و سایر میکروب‌ها تشکیل می‌شود. زمانی که انواع خاصی از میکروارگانیسم‌ها به وسیله یک ماده چسبنده به سطح زخم متصل می‌شوند، یک بیوفیلم شکل می‌گیرد. ثابت شده است که این بیوفیلم‌ها بسیاری از بافت‌های بدن را آلوده می‌کند و ممکن است منجر به عفونت مزمن و زخم مزمن ( زخم‌های غیر بهبودی )، می‌شوند. تنها در ایالت متحده، حدود ۱۶ میلیون عفونت مبتنی بر بیوفیلم در هر سال تشخیص داده می‌شود.

 

بیوفیلم‌ها در زخم یکی از چالش‌های اصلی و عمده در مهار و کنترل عفونت به ویژه عفونت زخم جراحی می‌باشند. باکتری‌هایی که در درون بیوفیلم‌ها محافظت می‌شوند تا 1000 برابر مقاومت بیشتری در نسبت به آنتی بیوتیک‌ها دارند که به شدت بکارگیری گزینه‌های درمان را دشوار می‌سازد. در 106 بیمارستان آمریکا سالانه 325 هزار عفونت جراحی ایجاد می‌شود و 1.6 میلیون دلار هزینه درمانی تحمیل می‌کند. این آمار در ایران 20 تا 25 درصد است.

با توجه به اینکه بیماران بیمارستانی به طور غیر معمول در خطر ابتلا به عفونت‌ها هستند، به منظور جلوگیری از عفونت زخم جراحی انجام اقدامات پیشگیرانه و بکارگیری روش‌های نوین درمانی در بهبود چنین زخم‌هایی باید مد نظر قرار گیرد. در همین راستا، شرکت Adtec Healthcare دستگاهی با نام Adtec SteriPlas مبتنی بر فناوری پلاسمای سرد طراحی و ساخته است که بتواند ساختارهای این بیوفیلم‌ها را شکسته و در رفع عفونت موجود در زخم موثر عمل کند.

 

 

بهبودهای حاصل شده در ارتباط با بکارگیری این تکنولوژی پلاسمای Adtec در آزمایشات بالینی بر روی بیش از 3500 بیماران مبتلا به زخم‌های حاد و مزمن به اثبات رسیده است.

به منظور انجام آزمایشات بالینی، این دستگاه در بیمارستان آموزشی Teaching Hospital NHS Trust در شهر لیدز انگلستان به کار گرفته شد و طبق آن نتایج بسیار خوبی بدست آمد. نتایج آزمایشات درمان‌های بالینی که تا به حال صورت گرفته است، به شرح زیر است:

-         کاهش 73.5 درصدی میزان کل باکتری‌ها علیرغم نوع یا مقاومت آن‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها

-         50 درصد موثرتر از آنتی بیوتیک‌ها

-         کاهش 63 درصدی اندازه زخم

-         کاهش 53.5 درصدی عمق زخم

-         کاهش 44.9 درصدی در سطح درد احساس شده

-         کشته شدن طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها شامل: قارچی، ویروسی، yeast  (نوعی مخمر که برای انسان بیماری‌زا است) عفونت اضافی باکتریایی (پیدایش میکروبی به جز میکروب اولیه در طی درمان)

-         عدم گزارش هیچ گونه عوارض جانبی

-         زمان انجام درمان در دو دقیقه

 

نتایج درمان‌های انجام شده بر روی این بیماران حاکی از این است که درمان با کمک فناوری پلاسمای سرد در مقایسه با روش‌های درمان‌های متداول، 22 درصد بیشتر موثر واقع شده است.

 

 

 

 

 

 

منبع مطلب