همکاری شرکت تسلا و ماکسول در تولید نسل نوین باتری

همکاری شرکت‎های تسلا و پاناسونیک سالیان زیادی است که ادامه داشته و تا حدودی برای هر دو طرف خسته‎کننده شده است ولی تفاهم‎نامه‎ای که بین شرکت‎های تسلا و ماکسول برای تولید نسل جدید باتری‎های حاوی الکترود خشک به امضا رسیده، می‎تواند آینده جدیدی را در عرصه خودروهای الکتریکی به نمایش بگذارد.

محققان بر این نظر هستند که شرکت تسلا اقدام هوشمندانه‎ای در مشارکت‎ها و تفاهم‎نامه‎ها دارد. در برنامه‎ای که این شرکت در نظر دارد، اقداماتی را در حوزه ابرخازن‎ها انجام خواهد شد و شرکت ماکسول بهترین گزینه برای شراکت و سرمایه‎گذاری به حساب می‎آید. البته این شرکت ماکسول به عنوان ارتقادهنده فناوری باتری‎ها نیز فعالیت شناخته می‎شود.

ابرخازنها انرژی لازم را در بین صفحات باردار خود ذخیره کرده و آن را در کمترین زمان ممکن آزاد می‎کنند. خازن‎های کوچک در دستگاه‎هایی مانند DVD player بکار رفته و ابرخازن‎ها نیز در موتورهای الکتریکی کاربرد دارند. منتها چالش‎هایی در این راه مربوط به قیمت تجهیزات، ایمنی آنها و ارتقای فناوری ابرخازن‎ها برای ذخیره انرژی چند ده کیلووات ساعت وجود دارد تا بتوان از آنها در محصولات تسلا که نیاز به 100 کیلووات ساعت انرژی دارند، بهره برد.

همچنان که ابرخازن‎ها جذابیت‎های خود را دارند، فناوری باتری‎های حاوی الکترود خشک شرکت ماکسول نیز بسیار نویدبخش هستند. زیرا تسلا می‎خواهد که دانسیته باتری‎های خود را بهبود بخشد.

اکنون به برخی ارقام توجه کنید: بسته باتری محصول شرکت تسلا مدل 3 دانسیته انرژی برابر با 272 وات ساعت بر لیتر دارد که 207 وات ساعت بر کیلوگرم انرژی تولید می‎کند. در حالیکه فناوری باتری شرکت ماکسول 300 وات ساعت بر کیلوگرم انرژی داشته (بیش از 45% بهتر از تسلا) که می‎تواند به 500 وات ساعت بر کیلوگرم نیز برسد (بیش از 142 درصد). شرکت ماکسول ادعا کرده که انتظار دارد تا این محصولات را تا سال 2023 به تولید انبوه برساند و حتی ممکن است که در سال‎های 2020 تا 2021 نیز این محصولات را روانه بازار کند.

باتری‎ها منبع واکنش شیمیایی هستند که می‎توانند الکترونها را هدایت کرده و یک چراغ قوه را روشن کنند یا یک خودروی الکتریکی را به حرکت وا دارند. محلول ویژه شرکت ماکسول حاوی برخی مواد شیمیایی است که در ترکیب با یک حلال دیگر، تشکیل دوغاب می‎دهد. این دوغاب بر روی یک فلز هادی آلومینیوم یا مس پوشیده شده و سپس در آون  خشک می‎شود. با اعمال حرارت، حلال تبخیر شده و در پایان الکترودهای خشک برای استفاده در باتری‎ها آماده هستند. فناوری که شرکت تسلا از ماکسول می‎خواهد نیازمند استفاده از یک عامل پیوندی یا عامل هادی است که در حلال بکار رفته و به سبب این فرایند باتری‎هایی با دانسیته 300 وات ساعت بر کیلوگرم حاصل می‎شوند.

همکاری شرکت تسلا با پاناسونیک سالیان طولانی ادامه دارد و به گفته وب سایت Quartz شرکت تسلا قصد دارد تا از وابستگی خود به محصولات پاناسونیک بکاهد. در همین راستا، شرکت تسلا بیان کرده که قصد دارد تا از سل‎های چینیِ تولید شرکت تسلا در ابرکارخانه این شرکت در کشور چین استفاده کند. زیرا یارانه‎های کشور چین برای خودروهای الکتریکی که در این کشور به فروش می‎رسند، مربوط به خودروهایی است که از باتری‎های چینی استفاده می‎کنند.

از طرفی شرکت‎های تویوتا و پاناسونیک نیز تفاهم‎نامه‎ای را برای ارتقای باتری‎های نسل آینده تنظیم کرده‎اند. فلذا ارتباط شرکت تسلا با ماکسول نیز به خوبی طی خواهد شد تا بتوانند باتری‎هایی با دانسیته توان بالا را تأمین کنند.

فایل مربوط به دستاورد شرکت ماکسول در کانال تلگرام شبنا قرار داده می‎شود.