اسپرسو با طعم تحولات بزرگ صنعتی

Imec، یک مرکز تحقیقاتی پیشرو متمرکز بر روی نانوالکترونیک، انرژی و فناوری‌های دیجیتال و از سهامداران EnergyVille، به عنوان هماهنگ‌کنندهٔ پروژهٔ «اسپرسو» انتخاب شد. اسپرسو یک پروژه ۳ ساله بلندپروازانه به منظوران گردآوری محققان شناخته شده حوزه فناوری سلول‌های خورشیدی پروسکایت به منظوری متحول کردن صنعت فتوولتاییک اروپاست. اسپرسو در حقیقت کوتاه شدهٔ عبارت «ساختارها و فرآیندهای کارآمد برای ساخت ماژول‌های خورشیدی پروسکایت قابل‌اطمینان» است. لازم به ذکر است که هزینه‌های این پروژه توسط اتحادیه اروپا تأمین خواهد شد.

کنسرسیوم اسپرسو به منظور رفع محدودیت‌های فناوری سلول‌های خورشیدی پروسکایت امروزی، و بالغ‌سازی این سلول‌ها و استفاده عملی آن‌ها، مبلغ ۵ میلیرت یورو از اتحادیه اروپا دریافت کرده است. اعضای کنسرسیوم عبارتند از سازمان‌های تحقیقاتی بنیادی از جمله مدرسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس و شورای ملی تحقیقات در ایتالیا؛ اعضای توسعه صنعتی و تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت، از جمله IMEC در بلژیک، دانشگاه توروگاتای رم در ایتالیا و موسسه سامانه‌های انرژی خورشیدی ISE فرانهوفردر آلمان؛ و متخصصان انرژی‌های تجدید پذیر و پایدار CSGI (کنسرسیوم بین‌المللی توسعه سامانه‌های بین‌فازی بزرگ) در ایتالیا و دانشگاه قبرس. اعضای بخش توسعه مواد عبارتند از: Dycotec Materials LTD در انگلستان، Dyenamo AB در سوئد و Corning SAS در فرانسه؛ تولیدکننده تجهیزات عبارتند از M-Solv LTD در انگلستان؛ و توسعه‌دهندگان فناوری سلول‌های خورشیدی عبارتند از: Saule Technologies در لهستان، و توسعه‌دهنده سامانه‌های فتوولتاییک یکپارچه با ساختمان، Onyx Solar Energy SL در اسپانیا.

هدف نهایی پروژه اسپرسو رساندن سلول‌های فتوولتاییک از آزمایشگاه به مرحله تولید است. اهداف تیم اسپرسو جایگزین کردن مواد گران‌قیمت، مفاهیم و ساختارهای جدید سلولی و دانش پردازش پیشرفته و تجهیزات، برای غلبه بر محدودیت‌های فعلی این فناوری است. این کنسرسیوم قصد دارد عملکرد سلول را به حد تئوری خود نزدیک کند و به سلولی با بازدهی بیش از 24٪ (در 1 سانتیمترمربع) دست یابد که بعد از قرار گرفتن تحت تنش حرارتی در 85 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 85٪ برای بیش از 1000 ساعت، افت بازدهی آن کمتر از 10٪ باشد. در فعالیت‌های صنعتی‌سازی با استفاده از پوشش‌دهی و پردازش لیزری می‌توان ماژول‌هایی با بازدهی بیش از 17٪ و عملکرد درازمدت (بیش از 20 سال) مطابق شرایط آزمایش IEC ساخت.

تیم اسپرسو همچنین در نظر دارد ماژول‌هایی به صورت یکپارچه در عناصر نمای ساختمان‌ها بسازند که هزینه تولید برق آن‌ها (LCoE) کمتر از€ / kWh ۰.۰۵ است. با توجه به پیشرفت‌های سریع فناوری سلول‌های فتوولتاییک لایه‌نازک و ساخت نمونه‌های اولیه پیشرفته، با شکل دلخواه و از مواد دلخواه، کاربردهای بسیار نوآورانه و جدیدی مانند استفاده بر روی بسترهای انعطاف‌پذیر و نیمه‌شفاف، در درازمدت برای این سلول‌ها پیشبینی می‌شود.