آیا اکسید گرافن ارزان می‌شود؟

به گفته شرکت تولید اکسید گرافن آبالونیکس، در صورت افزایش میزان تقاضا و بالا رفتن نرخ تولید، می‌توان قیمت محلول اکسید گرافن را از 800 یورو به ازای هر کیلوگرم به 22 یورو کاهش داد و از آن برای تولید محصولاتی چون بتن و آسفالت بهره برد.

به گفته‌ی آبالونیکس (Abalonyx) شرکت نروژی تولید گرافن، در حال حاضر، جوامع تحقیقاتی علاقه‌ی زیادی به محلول اکسید گرافن (GO) دارند؛ با این حال، این ماده کاربردهای عملی زیادی دارد و اولین تولیدات صنعتی آن به زودی وارد بازار می‌شوند. به عقیده‌ی آبالونیکس، قیمت اکسید گرافن شدیدا به میزان پذیرش آن در صنایع بستگی دارد. محصولات فعلی این شرکت در حال حاضر (اواخر سال 2018) قیمتی حدود 800 یورو به ازای هر کیلوگرم (وزن خشک) دارند و مشتریان آن محققان و مراکز تحقیق و توسعه هستند. به گفته‌ی آبالونیکس، با افزایش میزان تولید، قیمت محصولات کاهش خواهد یافت و به حدود 22 یورو به ازای هر کیلوگرم می‌رسد و آن‌ها را مناسب مصارفی چون تولید بتن و آسفالت می‌کند.

این پیش‌بینی براساس برون‌یابی ظرفیت فعلی شرکت و تاثیر تمام‌خودکار شدن دستگاه‌های آن صورت گرفته است. البته این قیمت تخمینی هزینه‌های مدیریت پسماند را شامل نمی‌شود؛ با این حال، شرکت معتقد است مدیریت پسماند هزینه‌ی چندانی نخواهد داشت. شرکت آبالونیکس در حال حاضر هر کیلوگرم اکسید گرافن را به قیمت 1300 تا 4000 یورو (بسته به درجه‌ی محصول و مقدارسفارش) به فروش می‌رساند. کارخانه‌ی محل تولید این اکسیدها در جنوب نروژ قرار دارد و محصولات در بسته‌های 1.1 کیلوگرمی تولید می‌شوند. به دلیل پایین بودن تقاضای مشتریان، تولید فعلی یک بسته در هفته است، اما شرکت ظرفیت تولید 800 کیلوگرم اکسید گرافن در سال را دارد.

آبالونیکس در پروژه‌‌های مختلفی مشارکت می‌کند که در بخش‌های انرژی، پوشش‌ها، غشاءها و غیره کاربرد دارند. یکی از این پروژه‌ها، توسعه‌ی مواد آندی اکسید گرافن کاهش یافته (r-GO) برای باتری‌های لیتیوم سولفوری (Li-S) است. به گفته‌ی آبالونیکس، گرافن می‌تواند راه‌حلی برای مشکلاتی باشد که مانع پیشرفت تکنولوژی لیتیوم سولفور شده‌اند. یکی از مشتریان بالقوه‌ی این تکنولوژی، تولیدکنندگان پهبادها هستند که می‌توانند از وزن کم این باتری‌ها (در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی) بهره‌ی زیادی ببرند.