اختراع باتری جدیدی توسط شرکت تسلا با قابلیت شارژ سریعتر، عمر طولانی‎تر و قیمت کمتر

محققان باتری شرکت تسلا توانستند با استفاده از مخلوطی از مواد افزودنی مختلف برای الکترولیت باتری لیتیم-یون، باتری را تهیه کنند که قیمت کمتر و دانسیته انرژی بهتری را تأمین خواهد کرد.

گروه تحقیقات باتری شرکت تسلا که توسط آقای جف دان هدایت می‎شود، نوعی باتری جدید را اختراع کرده که سرعت شارژ و دشارژ سریعتر، طول عمر بهتر و قیمت کمتری دارد.

آقای جف دان (Jeff Dahn) به عنوان شخصی پیشرو در عرصه باتری‎های لیتیم-یون شناخته می‎شود که از زمان اختراع این باتری‎ها فعالیت‎های زیادی را انجام داده است. عمده فعالیت‎های وی در حوزه افزایش طول عمر سل‎های لیتیم-یون معطوف بوده که روند تجاری‎سازی آنها را تسریع بخشیده است. در حال حاضر نیز اغلب فعالیت‎های وی مربوط به افزایش دانسیته انرژی و پایداری سل‎ها می‎شود.

در سال 2016 گروه تحقیقاتی آقای دان پس از 20 سال همکاری با شرکت 3M به شرکت تسلا منتقل گردید و مرکز تحقیقات صنعتی NSERC راه‎اندازی شد. البته در سالهای اخیر اخبار زیادی درباره آقای دان منتشر نشده است ولی اخیراً خبرهایی در مورد فعالیت‎های این گروه در زمینه افزودنی‎های الکترولیت با هدف افزایش بازده باتری‎های لیتیم-یون منتشر شده است. فناوری جدیدی که توسط این گروه بکار گرفته شده، باتری جدیدی است که بر پایه الکترولیت همراه با دو افزودنی فعالیت می‎کند.

در مطالبی که در خصوص این فناوری جدید مطرح شده مخلوطی از دو ماده افزودنی در حلال الکترولیت با ترکیب کاتد NMC (لیتیم نیکل کبالت منگنز اکسید) قابل استفاده است. این نوع ترکیب شیمیایی معمولاً در باتری‎های خودروهای الکتریکی بکار می‎رود ولی در تولیدات شرکت تسلا کاربردی ندارد. زیرا این شرکت از باتری‎های حاوی کاتد NMC در ایستگاه‎های ذخیره انرژی خود استفاده کرده و از باتری‎های حاوی کاتد NCA نیز در خودروهای الکتریکی خود بهره می‎برد.

منتها مطالبی که در خصوص این اختراع به ثبت رسیده، نشان می‎دهد که این فناوری برای هر دو نوع خودروهای الکتریکی و ایستگاه‎های دخیره انرژی مفید خواهد بود که در اینجا مطالب مختصری درباره این اختراع به اطلاع می‎رسد:

محلول الکترولیت متشکل از اجزای زیر است: 1) وینیلن کربنات (VC) ترکیب‎شده با اتیلن سولفات (DTD) یا ترکیبی دیگر که حاوی گروه‎های گوگردی باشد، 2) فلوئورو اتیلن کربنات (FEC) ترکیب‎شده با DTD یا افزودنی دیگری حاوی گروه گوگردی و 3) پروپ-1-اِن-1و3-سولتون (PES) ترکیب‎شده با DTD یا افزودنی دیگری حاوی گوگرد. زمانیکه این مواد برای تهیه یک باتری کامل استفاده می‎شوند، ویژگی‎های مطلوبی را برای ذخیره انرژی در خودروهای الکتریکی و سایر مصارف فراهم می‎کنند.

کاتد NMC، آند گرافیت، یک نمک لیتیمی محلول در حلال آلی و دو ماده افزودنی برای الکترولیت جهت تهیه یک نوع باتری با ویژگی‎های مطلوب کافی هستند. حلال الکترولیت ممکن است یکی از حلال‎های زیر یا ترکیبی از اینها باشد: اتیلن کربنات (EC)، اتیل متیل کربنات (EMC)، متیل استات، پروپیلن کربنات، دی متیل کربنات، دی اتیل کربنات یا سایر حلال‎های غیر آبی. حلال‎های بکاررفته باید غلظتی بیشتر از مواد افزودنی داشته باشند که معمولاً 6 درصد وزنی بیشتر هستند. هر کدام از این حلال‎ها ممکن است با یک جفت از مواد افزودنی مخلوط شوند (نظیر VC با DTD، FEC با DTD، مخلوطی از VC و FEC با DTD و ...). کاتد مورد نظر نیز می‌تواند با ماده‎ای مثل آلومینیوم اکسید (Al2O3) یا تیتانیوم اکسید (TiO2) پوشش‎دهی شود. همچنین به منظور صرفه اقتصادی بیشتر در آند باتری از گرافیت طبیعی بهره برده می‎شود که البته بستگی به بودجه و هدف پروژه دارد؛ زیرا در برخی موارد، گرافیت مصنوعی قیمت کمتری از گرافیت طبیعی خواهد داشت.