صرفه جویی بیلیون‌ها دلار توسط پوشش‌های نانوساختار ضد خزه در صنعت دریایی

دانشمندان سیدنی توانستند پوشش نانوساختاری را طراحی و تولید کنند که دارای خواص ضد خزه بوده و از هیچ گونه ماده سمی در آن استفاده نشده است. این پوشش با الهام از یکی از گیاهان گوشتخوار موجود در طبیعت تولید شده است.

دانشمندان سیدنی پوشش‌های نانوساختار چروک داری را تولید کرده‌اند که می‌تواند از ایجاد مواد بیولوژیکی مخرب جلوگیری کرده و موجب صرفه جویی 320 میلیون دلاری در هزینه‌های صنعت کشتیرانی در استرالیا به دلیل جلوگیری از رشد خزه شود. این پوشش با الهام از یک گیاه گوشتخوار تولید شده است.

گیاه نپنتس (Nepenthes) یک گیاه گوشتخوار است که لایه‌ای روان‌کننده را در ساختار خود به دام می‌اندازد. ساخت پوشش‌های نانوساختار چروک‌دار هم با روشی مشابه و با الهام از این گیاه صورت گرفته که می‌تواند لایه‌ای روان‌کننده را در خود به دام انداخته و به این ترتیب باعث توقف چسبیدن باکتری‌ها و دیگر موجودات دریایی به کشتی‌ها شود.

چسبیدن مواد مضر زیستی و ایجاد خزه روی وسایل حمل و نقل دریایی یک مسئله اقتصادی بزرگ است زیرا ایجاد خزه هزینه‌های زیادی از جمله هزینه‌های آبزی پروری جهت مقابله با این مشکل، افزایش مصرف سوخت در حمل و نقل دریایی و هم‌چنین هزینه‌های گزافی جهت نگهداری کشتی‌ها را ایجاد می‌کند. علاوه بر این تاکنون از موادی سمی جهت جلوگیری از رشد خزه بر بدنه کشتی‌ها استفاده می‌شده است که این مواد باعث آلودگی زیست محیطی می‌شوند. به همین دلیل محققان شیمی دانشگاه Sydney Nano Institute در صدد برآمدند و پوشش سطحی نانوساختاری را ایجاد کردند که دارای خواص ضد خزه بوده و از هیچ گونه ماده سمی در آن استفاده نشده است.

این مواد جدید در سواحل واتسون (Watson) سیدنی مورد آزمایش قرار گرفت و نشان داده شد که با استفاده از این پوشش نانوساختار تازه طراحی شده می‌توان جلوی رشد خزه را بر بدنه کشتی‌ها گرفت. این پوشش نانوساختار شفاف بوده و قابلیت استفاده در دوربین‌های زیر آب و دیگر حسگرهای به کار برده شده در آب را دارد.

 

 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.