به‌کارگیری سوخت نانو در راه آهن هند

اکو- نیو، یک تولیدکننده عمده کاتالیزور سوخت، به کمک فناوری نانو محصولی برای سوخت دیزل تولید کرده است که قادر است ذرات معلق را تا 18% و هزینه‎ها را از 5 الی 7% کاهش دهد.

در بسیاری از نقاط جهان، هنوز بخش عمده قطارها از سوخت دیزل استفاده می‎کنند. گرچه تلاش‎های بسیاری، به خصوص در اروپا، برای کاهش اتکا به این سوخت و حرکت به سمت موتورهای الکتریکی و هیبریدی انجام شده است، اما بر هیچکس پوشیده نیست که الکتریسیته و سوخت‎های جایگزین کنونی قادر نیستند قدرتی که دیزل فراهم می‎کند، در اختیار قطار قرار دهند. با این حال، دیزل سوخت سنگینی است که به سختی می‎توان در ساختار هیدروکربنی آن تغییری ایجاد نمود و اثرگذاری کاتالیزورها و مواد افزودنی نیز روی آن به شدت محدود است. علاوه بر آن، دیزل به هیچ عنوان با محیط‌زیست سازگار نیست و سوخت آلوده‌ای به شمار می‎رود. این موارد در مجموع باعث شده است که طی سال‎ها، به موازات تلاش برای فراهم کردن شرایط جایگزینی دیزل، بخشی از تمرکز نیز روی بهینه‎سازی این سوخت گذاشته شود.

راه آهن هند، هم به خاطر قدمت ناوگان و هم به خاطر استفاده گسترده از خطوط ریلی در این کشور،  یکی از بزرگترین مجموعه‎های مصرف کننده سوخت دیزل در آسیا به شمار می‎رود. اکو- نیو، یک شرکت هندی تولیدکننده عمده کاتالیزور سوخت، به کمک فناوری نانو موفق به تولید محصولی برای سوخت دیزل شده است که قادر است ذرات معلق آن را تا 18% و هزینه‎هایش را از 5 الی 7% کاهش دهد که بخش اعظم این کاهش هزینه معطوف بر بهینه‎سازی مصرف سوخت بوده است. شرکت‎های هندی معتبری همچون تاتا استیل، هندوستان زینک و شرکت زغال ‎سنگ هند (که از قطارهای باری برای جابه‎جایی زغال‎سنگ استفاده می‎کنند) این افزونه سوخت را تأیید و استفاده از آن را آغاز کرده‎اند. این محصول که در قطارهای پرسرعت نیز کاربرد دارد، فرایند احتراق درون سیلندر را بهبود می‎بخشد، رسوبات هیدروکربنی ناشی از احتراق را از دور محفظه پاک می‎کند و برای ارتقای بهره‎وری موتور، گرمای سیلندر را حفظ می‎نماید.

اکو- نیو ظرفیت تولید 5 میلیارد لیتر سوخت بهبود یافته از 10 قسمت سریم اکسید، 15 قسمت هیدروکربن‎های متعدد و 75 قسمت دیزل را داراست.  سریم اکسید موجود به کاهش خروجی نیتروژن ‎اکسید و گوگرد ‎اکسید کمک می‎کند که جزو مضرترین فراورده‎های فرایند احتراق دیزل به حساب می‎آیند. همچنین، این افزونه به اکسید شدن کربن‎مونوکسید درون موتور کمک می‎کند که گازی سمی‎ و یکی از مشکلات عمده قطارهای دیزل می‎باشد.

این شرکت اعلام کرده است که تنها 1  لیتر از این افزونه در هر 4000 لیتر دیزل نیاز است که باعث شده است اکو- نیو به دنبال مشتریان بزرگ‎تر بگردد. این شرکت طی سال گذشته میلادی حدود 4 میلیون دلار سرمایه‎گذاری داشته و حدود 24000 لیتر از این افزونه را به فروش رسانده است که آمار قابل قبولی برای یک محصول نوپا و تقریباً ناشناخته محسوب می‎شود.

هدف این شرکت در حال حاضر شرکت‎های ریلی دولتی و خصوصی غرب آسیا است که تقریباً همگی، من جمله ایران، سیستم ریلی دیزل به نسبت کهنسالی داشته و از هر گونه کاهش در هزینه‎های خود استقبال می‎کنند. با توجه به هزینه‎های متعدد تعمیرات بخش ریلی، استفاده از چنین محصولاتی می‎تواند برای صنعت ریلی کشور سود قابل توجهی داشته باشد.

 

 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.