حل مشکل اختلاط آب و نفت در سکوهای نفتی توسط نانو آهنرباهای مغناطیسی

محققان دانشگاه رایس ترکیبی از نانو ذرات مغناطیسی را تولید نمودند که می‎تواند به طور مؤثری قطرات نفت خام را که با روش‎های فعلی دشوار است از آب جداسازی کرده و تا 99 درصد آب دریا را خالص سازی نماید.

روغن و آب تمایل به جدا شدن دارند اما گاهی به اندازه‌­ای با یکدیگر مخلوط می‌شوند که باعث تشکیل امولوسیون­ پایدار روغن در آب می­‎شوند. اختلاط آب و روغن و یا آب و نفت می­‎تواند به صورت طبیعی صورت گیرد و در برخی موارد غیرقابل پیشگیری است. لذا در مواردی که استخراج نفت از مخازن نفتی به راحتی امکان‎­پذیر نیست، متخصصان ناگزیر به استفاده از سورفکتانت ‎می‎­شوند. به این ترتیب که سورفکتانت به مخزن پمپ می‎­شود تا نفت از منافذ و ترک­‎های کوچک طبیعی به سطح انتقال یابد. محققان عقیده دارند تحت فشار و حضور سورفکتانت‎­های صابون، مقداری از آب و نفت موجود با یکدیگر امولوسیون پایدار تشکیل می­‎دهند و به یکدیگر متصل می‎­شوند.

راه حل دانشمندان برای جداسازی روغن و یا نفت از آب اضافه کردن آمین­‎ها به نانوذرات آهن مغناطیسی است. آمین‎­ها دارای بار مثبت هستند و می‎­توانند قطرات روغن و نفت که دارای بار منفی هستند را به خود جذب کنند.

محققان دانشگاه رایس این آزمایش را در آزمایشگاه و با چندین مدل روغن و نفت خام انجام دادند و در تمامی موارد توانستند نانوذرات مغناطیسی را به امولوسیون وارد کرده و در عرض چند دقیقه باعث شکست پیوند آب و روغن و در نتیجه جداسازی آن­ها از یکدیگر شوند. این طراحی برای صنایع و سکوهای نفتی دریایی بسیار ارزشمند است زیرا باعث بازگشت آب سالم به اقیانوس­‎ها و جلوگیری از آلودگی نفتی آن­ها م‏ی‎­شود.