فیلتر نانویی تمیز کننده آب؛ بیش از 100 بار سریع‌تر از محصولات فعلی

محققان استرالیایی نانو فیلتر سریعی را طراحی و تولید کرده‌اند که می‌تواند آب کثیف را بیش از 100 بار سریع‌تر از فناوری‌های فعلی تمیز کند.

محققان استرالیایی نانوفیلتر سریعی را طراحی و تولید کرده‌اند که می‌تواند آب کثیف را بیش از 100 بار سریع‌تر از فناوری‌های فعلی تمیز کند. روش تولید ساده محصول منجر به توسعه ساختارهای نانویی شده است که روی فلزات مایع رشد می‌کنند. محققان دانشگاه RMIT و دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) در پی این نوآوری نشان داده‌اند که محصول حاصل می‌تواند فلزات سنگین و روغن را با سرعت فوق‌العاده‌ای از آب جدا نماید.

در شکل یک قطره فلز مایع با پوسته‌هایی از ترکیبات اکسید آلومینیوم که روی سطح آن رشد کرده است نشان داده شده است. هر 0.03 میلی‌متر پوسته از حدود 20000 نانو ورقه تشکیل شده است.

دکتر علی ضوابطی محقق RMIT گفت: آلودگی آب چالش قابل توجهی در سطح جهان است و در حال حاضر از هر 9 نفر یک نفر هیچ آب تمیز در نزدیکی محل زندگی خود ندارد.

دکتر ضوابطی افزود: "آلودگی فلزات سنگین باعث مشکلات جدی بهداشتی می‌شود و به ویژه کودکان در معرض آسیب جدی هستند. نانو فیلتر جدید ما کاملا پایدار، سازگار با محیط‎زیست، مقیاس‎پذیر و کم هزینه است. آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که محصول ابداعی قابلیت حذف سرب و روغن از آب را دارا است. همچنین این پتانسیل را دارد که سایر آلودگی‌های معمول آب را نیز مورد هدف قرار دهد. تحقیقات قبلی نشان داده است که این محصول در جذب آلاینده‌ها مانند جیوه، سولفات‌ها و فسفات‌ها موثر است."

محققان با ترکیب فلزات مایع بر پایه گالیم با آلومینیوم، آلیاژی را تولید کرده‌اند که وقتی در معرض آب قرار می‌گیرد ورقه‌های نانو از ترکیبات اکسید آلومینیوم به‎طور طبیعی روی سطح آن رشد می‌کنند. این لایه‌های نازک اتمی که 100000 بار نازک‌تر از موی انسان است به شکل چین و چروک‎دار بوده و باعث می‌شوند که بسیار متخلخل باشند. در نتیجه آب به سرعت از بین می‌رود در حالی که ترکیبات اکسید آلومینیوم آلاینده‌ها را جذب می‌کنند.

آزمایش‌ها نشان داده است که نانو فیلتر‌های ساخته شده از ورقه‌های نازک اتمی در حذف سرب و جداسازی روغن از آب بسیار موثر بوده است.

این فرایند هیچ زباله‌ای تولید نمی‌کند و فقط نیاز به آلومینیوم و آب دارد، چرا که فلزات مایع برای هر دسته جدید از نانو ساختارها استفاده می‌شود.