ترکیب مؤثر پلاسما و دارو در درمان تومورهای پانکراس

گروهی از دانشمندان در تلاشند اثر پلاسما را در درمان تومورهای پانکراس که از بدخیم‌ترین نوع تومورهای دستگاه گوارش است، بسنجند. آن‌ها امیدوارند که شاید این روش بتواند جایگزینی برای درمان ترکیبی پرتو درمانی و شیمی درمانی بشود.

پلاسمای غیر حرارتی (NTP)، غنی از گونه‌های فعال، ذرات پر انرژی، و اشعه ماوراء بنفش است و تا کنون ثابت شده است که می‌تواند برای درمان مؤثر واقع شود و زمان درمان را کوتاه کند. تاکنون در پزشکی پلاسما به عنوان استریلیزاسیون و ترمیم زخم بکار گرفته شده و تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که در درمان تومور نیز مؤثر است. به تازگی محققان اثرات ضد سرطانی پلاسما را در انواع مختلف سلول‌های تومور مانند پوست، سینه، ریه و کبد گزارش داده‌اند. گروهی از دانشمندان از دانشگاه Xi'an Jiaotong در چین در پی تحقیقی دریافتند که چگونه پلاسما می‌تواند در درمان تومورهای پانکراس استفاده شود. در واقع این محققان جت پلاسمای فشار اتمسفری را با داروی ضدتومور برای درمان سلول‌های تومور پانکراس در شرایط آزمایشگاهی ترکیب کردند.

تومورهای پانکراس، تومورهای بدخیم دستگاه گوارش هستند که تشخیص و درمان با مشکلاتی زیادی همراه است. در حال حاضر، درمان تومورهای پانکراس همچنان بر اساس عمل جراحی می‌باشد و پس از آن بیمار تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی قرار می‌گیرد. با این حال تومورهای پانکراس نسبت به رادیوتراپی دارای حساسیت کمی هستند. شیمی درمانی عمدتاً نیز برای کاهش احتمال عود بیماری پس از جراحی استفاده می‌شود و هر دو عوارض جانبی زیادی برای بیمار به دنبال دارند؛ به طوریکه هر دو به شکل جدی به عملکرد سلول‌های طبیعی و اندام‌ها آسیب می‌رسانند و سیستم ایمنی بدن بیمار بسیار ضعیف می‌کنند. استفاده از پلاسما در درمان تومور موجب می‌شود که تنها سلول‌های تومور مورد تهاجم قرار گیرد و سلول‌های سالم از اثرات جانبی درمان در امان باشند.

 

 

تا کنون، در چند مطالعه، ترکیبی از پلاسما و یک روش دیگر مانند نانو ذرات یا میدان‌های الکتریکی پالسی بر روی بیماران مبتلا به سرطان پانکراس انجام شده است. در مطالعات اخیر تمرکز بر روی درمان توسط پلاسما می‌باشد و نقش داروهای سنتی کلینیکی را نادیده گرفته می‌شود. به منظور ترویج تکنولوژی پلاسمای سرد در درمان تومور، تیم تحقیقاتی، پلاسمای غیر حرارتی را با داروی معمولی ضد سرطان – تگافور- ترکیب می‌کنند تا به طور مؤثری مانع تکثیر تومور شود. درحالی که همزمان دوز داروهای شیمی درمانی و پلاسما را کاهش می‌دهند و به همان نسبت نیز عوارض جانبی کاهش می‌یابد. نتایج نشان می‌دهد هنگامی که پلاسما پیش از دارو در بیماران استفاده شود، اثر ترکیب این دو بر مهار تکثیر سلول‌های تومور چندین برابر می‌شود.

Zhengshi Chang از اعضای این تیم تحقیقاتی با توجه به نتایج اظهار امیدواری کرد که بتوانند از ترکیب پلاسما همراه با دارو برای درمان بالینی سرطان استفاده کنند.