صادرات داروهای نانویی به کشورهای همسایه

یک شرکت دانش بنیان ایرانی در صدد است که نانوداروهای تولیدی خود را به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان صادر کند.

وقار خدایاری نماینده علمی شرکت دانش بنیان تولیدکننده داروهای نانویی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: این شرکت توانسته ۳ دارو که یکی از آنها مکمل است را به تولید برساند. این داروها اکنون در بازار موجود و قابل مصرف هستند. وی با اشاره به داروی مکمل نانویی که به تولید انبوه رسیده است، گفت: ماده مؤثره این داروی مکمل، زردچوبه بوده و دارای نانومیسل‌های حاوی کورکومین است و قابلیت پخش و انحلال در آب را دارد.

وی افزود: "کورکومین به علت عدم انحلال در آب، قابلیت جذب توسط بدن را ندارد؛ لذا محلول سازی کورکومین در محیط آبی دارای اهمیت فراوانی است. به طور کلی مهم‌ترین اثرات بیولوژیکی زردچوبه و کورکومین اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و پیشگیری کننده از سرطان است." به گفته خدایاری، این نانودارو، خاصیت ضد دردی و آنتی اکسیدانی دارد و به عنوان ضد تومور سرطان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این دارو در حال حاضر در کل کشور توزیع شده است، اظهار داشت که این دارو تاکنون به چین نیز صادر شده است. به گفته خدایاری  «دوکسوروبیسیم» از دیگر داروهایی است که در این شرکت به تولید می‌رسد و اکنون در کشور نیز زیر نظر پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این دارو ۹۰ درصد مشمول بیمه می‌شود.او در خصوص برنامه‎های آتی گفت: "امسال برنامه‌ای برای صادرات این دو دارو به عراق، سوریه، عمان، پاکستان داریم."

 

برنامه ریزی برای صادرات نانوداروی درمان سالک

وی با اشاره به داروی دیگر تولید شده در این شرکت گفت: یکی دیگر از داروهایی که در این شرکت به تولید رسیده، داروی درمان سالک است. بنا داریم امسال این دارو را به افغانستان باتعداد بالا صادر کنیم

سالک بیشتر در مناطق گرمسیری شیوع دارد و علت این بیماری نیش یک پشه با نام «لیشمانیا» است.