امضای سند همکاری برای تجاری سازی فناوری نانو در حمل و نقل ریلی روسیه

مدیرعامل شرکت RUSNANO و ریاست راه‌آهن روسیه، طی جلسه‌ای یک سند همکاری را برای اجرا و تجاری‌سازی استراتژیک فناوری نانو در حمل و نقل ریلی امضا نمودند.

اقلیم کشور روسیه، به خصوص داشتن دمای بسیار پایین هوا و طوفان‌های متعدد در فصول سرد که فعالیت خطوط هوایی را مختل می‌کند، استفاده از حمل و نقل ریلی را به جایگزین مناسبی بدل کرده است. اما حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌های کنونی ریلی نیز در تقابل با این محیط اغلب دچار مشکل می‌شوند. در نهایت پس از سال‌ها تلاش برای یافتن راه حل مناسب، فناوری نانو در حمل و نقل ریلیتصمیم گرفته است به فناوری نانو تکیه کند.

 

 

راه‌آهن روسیه یکی از بزرگترین مجموعه‌های ریلی جهان با بیش از 85000 کیلومتر خط و قریب به یک میلیون نفر کارمند است. تقریباً 1.1 میلیارد نفر مسافر و 1 میلیارد تن بار، سالیانه توسط این سیستم در سطح روسیه جابه‌جا می‌شود. تقریباً 80% حمل و نقل در روسیه بر عهده راه‌آهن است که یک شرکت دولتی محسوب می‌شود. با وجود دولتی بودن این شرکت، تلاش‌ها بر روی هدایت هرچه بیشتر شرکت‌های خصوصی به این حیطه و تبدیل نقش اجرایی راه‌آهن روسیه به نقش نظارتی متمرکز شده است.

در طرف دیگر، RUSNANO یک شرکت سهامی بسیار بزرگ روسی است که در سرتاسر جهان فعالیت‌های مرتبط با فناوری نانو و تجاری‌سازی آن را دنبال می‌کند. از زمان تأسیس در سال 2007 توسط دولت روسیه، این شرکت به عنوان ناظر اصلی توسعه فناوری نانو عمل کرده و امروزه در بازارهای آمریکا، اروپا و شرق آسیا به شدت فعال است.

بر اساس این توافق‌نامه، راه‌آهن روسیه و شرکت RUSNANO آن دسته از نواحی را که استفاده از فناوری نانو پتانسیل بالاتری داشته و آن دسته از بخش‌ها و زیرسیستم‌هایی را که می‌توان در آن‎ها پروژه‌های گسترده به اجرا درآورد، شناسایی و مشخص می‌کنند. هر کدام از دو طرف گروهی متشکل از 6 زیرگروه عملیاتی را برای هماهنگ سازی همکاری و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، منصوب کرده‌اند. از جمله اهداف اولیه بدست آمده طی این مطالعات می‌توان به سیستم‌های کنترلی (که پیش از این در متروها مجهز به فناوری نانو شده بودند)، رنگ بدنه، پوشش موتورها برای حفظ دما و پوشش‌های خودترمیم سطوح تحت سایش اشاره نمود.

طرح شرکت‌های درگیر برای ایجاد یک سیستم به منظور پایش اثرگذاری فناوری نانو، از سال 2010 تاکنون یک بانک اطلاعاتی وسیع را برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی به وجود آورده است. دو طرف همچنین برای توسعه توانایی‌های راه‌آهن روسیه در زمینه اختراع و مطالعه نیز همکاری می‌کنند.