چاپ روی شیشه و پلاستیک به شیوه‎ای نوین

اگر مسئول فنی یا مالی در کارخانه‌ای با مصرف بطری‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی، کارخانه تولید عطر، اسپری، کارخانه‌های تولید دارو و یا موارد مرتبط هستید، با افزایش دانش خود درحوزه کاربردهای پلاسمای‌سرد به ارتقاء و رفع نیازهای آن کمک کنید.

در یک کارخانه که از شیشه برای بسته‌بندی موادغذایی داخل آن یا کارخانه تولید عطر یا تولیدی شیشه‌های دوجداره یا هر زمینه کاری دیگر که بنحوی در آن شیشه مصرف می‌شود، پیش از اینکه روی شیشه‌ها عملیاتی مثل چاپ، لیبل‌گذاری انجام شود، نیاز است که حتماً تمیز شوند. اما برای یک کارخانه با حجم بالای تولید استفاده از آب و مواد شوینده کار درستی نیست، چه از نظر هدر رفت آب چه از نظر تولید پساب و نیز اتلاف وقت و نیروی کارگر. اینجاست که به سراغ شرکت‌هایی مثل Tantec در آلمان می‌آیند تا این کار را با پلاسمای سرد برایشان انجام دهد. برای نمونه‌ها و فهم صورت مساله نمونه‌هایی از تقاضاها و نیازهایی که مشتریان برای چنین شرکتی می‌آورند را مرور می‌کنیم:

  • پردازش ظروف و بطری‌های شیشه‌ای قبل از استفاده از برچسب
  • پردازش بطری‌های شیشه‌ای قبل از چاپ جوهرافشان
  • پردازش ورقه‌های شیشه‌ای بزرگ قبل از پوشش‌دهی
  • استفاده از چسب‌های UV برای پردازش بطری‌های شیشه‌ای پیش از نما آرایی آن با پوشش‌های پلاستیکی

وقتی به سطح یک شیشه نگاه کنیم، بنظر صاف و صیقلی می‌آید؛ ولی در ابعاد میکروسکوپی شیشه دارای یک زبری یا سطح ناهموار هم هست. دوده یا آلاینده‌های خیلی ریز در لابلای آن می‌نشیند و  چسبندگی بین دوسطح را دشوار می‌کند و به طور قابل توجهی کیفیت چسبندگی را کاهش می‌دهد. اینجاست که فناوری پردازش شیشه با پلاسما قبل از اتصال و عملیات چسب یا قبل از چاپ، خودش را به ما نشان می‌دهد.

 

 

 

قبل و بعد از پردازش پلاسما

چون پلاسما حاوی ذرات پر از انرژی یعنی یون‌ها، الکترون‌ها، رادیکال‌های آزاد است، تمیزکردن سطح با پلاسما حتی اگر یک شکل هندسی پیچیده باشد؛ کاری آسان و صددرصد است و این ذرات پرانرژی می‌توانند در سطوح صاف، ایجاد ناهمواری کنند تا امکان چسب‌زدن یا جذب بهتر جوهر برای چاپ ایجاد شود. حال اگر پلاسما را به‌عنوان پردازش برای جذب و تثبیت جوهر در کارخانه استفاده کنیم، دیگر نیازی به هزینه‌کردن برای لیبل و چسب نیست و جوهر و چاپ مستقیم روی بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی می‌نشیند. با این کار نه تنها در هزینه‌های کارخانه صرفه‌جویی کرده‌ایم بلکه از نظر زیست محیطی کاملا سبز عمل نموده‎ایم.

 

بهبود چاپ جوهر بر روی بطری توسط پلاسمای‌سرد

 

در بالا از شرکت Tantec یاد کردیم چرا که این شرکت را با بیش از 40 سال سابقه و یا شرکت Maan با تجربه‌ای 50 ساله در این زمینه، از جمله شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری پلاسمای سرد هستند و تاکنون مشتریان زیادی برای کوتینگ و پوشش‌دهی و فرآیندهای بهبود چسبندگی برروی شیشه و پلاستیک داشته‌اند. شاید راز پیشرفت‌های آن در چالش‌ها و ارجاع صنایع مرتبط و نیازمند به خدماتش نیز نهفته باشد؛ ولی فقط این شرکت یا دیگر شرکت‌های خارجی نیستند که این خدمات را دارند. در ایران چند شرکت دانش‌بنیان تمام تخصص و توان خود را بکار گرفته‌اند و بهترین سیستم‌های پلاسمای سرد را با کیفیتی قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی ساخته‌اند. این سیستم‌ها از متناسب با نیاز مشتری، با قابلیت اتوماسیون برای پردازش روی فلز و نافلز طراحی می‌شود. اگر شما در کارخانه یا واحد تولیدی خود بتوانید بدنبال راه بهتر و ارتقا روش‌های تولید خود هستید، می‌توانید از تجربیات متخصصان ایرانی در حوزه پلاسمای سرد بهره ببرید.

برای ثبت تقاضای صنعتی و اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.