معرفی سیستم پلاسمای داغ امحای زباله های خطرناک بیمارستانی

تخریب و دربرگیری طیف وسیعی از انواع زباله‎های خطرناک و هزینه سرمایه‌گذاری و تعمیر نگهداری پایین و امکان تولید ارزش افزوده از زباله، قابلیت کار به صورت شبانه‌روز و بسیاری از مزایای دیگر، بهترین گزینه برای امحای زباله است.

امحای زباله با تکنولوژی پلاسمای حرارتی یا پلاسمای داغ، روشی برای ازبین بردن زباله­‎های خطرناک مثل زباله‎­های بیمارستانی است که در مقایسه با سایر فناوری­‎های موجود امحای زباله همچون گازی­سازی و سوزاندن روشی برتر است. این سامانه از ویژگی­‎های خاصی نظیر امحای کامل (به علت کارکردن در دمای بیش از 2000 درجه سانتی‌گراد)، عدم تولید خاکستر و عدم نیاز به جداسازی زباله ورودی برخوردار است و در فرآیند آن، پسماند رزینی و آلاینده‎­های سمی مانند فیوران و دیوکسین تولید نمی­‎شود.

در ایران سیستم امحای زباله به روش پلاسمای داغ یا همان پلاسمای حرارتی توسط یک تیم متخصص در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران طراحی و ساخته شده است و در یکی از بیمارستان­‎ها مستقر می­‎باشد.

 

 

در ساختار این سامانه

●       راکتور پلاسمایی

●       مشعل­‎های پلاسمایی واقع در داخل کوره پلاسمایی

●       سیستم پردازش زباله

●       منابع تغذیه

●       سیستم کنترل

●       خنک کننده­‎ها

●       کمپرسورهای هوا

●       سامانه تسویه و پاک­‎سازی گاز خروجی

●       سامانه جمع­‎آوری سرباره مذاب

از مهم­ترین اجزا و بخش­های آن محسوب می­‎شوند.

 

 پلاسمای تولید شده توسط مشعل پلاسمایی در سامانه امحای زباله پلاسمایی، به منظور امحای زباله­‎ها بکار می‎­رود و در فرایندهای دیگری مانند جوش و برش، گازسازی و اسپری نیز استفاده می‎­شود.

این سامانه در فرایند امحای پلاسمایی تنها از هوا و انرژی الکتریکی استفاده می­‎کند و خروجی­‎های آن، سرباره مذاب بدون خطر و گاز سنتزی است. چنانچه سامانه در ظرفیت­‎های بالا برای زباله­‎های شهری و یا زباله‎­هایی همچون ضایعات پلیمری و لاستیک استفاده شود، بخاطر تولید برق صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت. در این روش، گاز سنتزی تولید شده در یک ژنراتور گازسوز یا توربین بخار استفاده می­‎شود و برق تولید می­‎گردد.

تولید دماها و شدت­‎های انرژی بسیار بالاتر از روش­‎های معمول شیمیایی و بازده تخریبی و امحای فوق­‎العاده بالا، توانایی تولید دمای موردنیاز برای مذاب‎­سازی ترکیبات خاص، کمترین آلودگی یا محصولات جانبی مضر، عدم نیاز به دفن زباله و یا فرآیندهای خاص بر روی پسماندهای بیمارستانی خطرناک، کاهش حجم و وزن پسماند، دربرگیری طیف وسیعی از انواع گوناگون زباله­های خطرناک و خاص اعم از جامد، مایع و مخلوط مانند انواع زباله­‎های عفونی، دارویی و شیمیایی، قابلیت کار به صورت شبانه‌روز در هفت روز هفته، هزینه سرمایه‌گذاری و تعمیر نگهداری پایین و امکان تولید ارزش افزوده از زباله، تنها بخشی از مزایای سامانه زباله‎­سوز پلاسمایی است.

در سامانه امحای زباله‎­های خطرناک بیمارستانی از فناوری پلاسما استفاده شده است که فرایندی سبز و دوستدار محیط زیست است. تخریب و حذف بالای مواد آلی خطرناک مثل دیوکسین­‎ها و فوران­‎ها، یکی از مهم­ترین مزایای فناوری پلاسما می‎­باشد. همچنین از باقیمانده فرایند امحاء به صورت یک ماده جامد غیر واکنش­‎پذیر با استحکام بالا در صنایع راه و ساختمان استفاده می­‎شود. تکنولوژی پلاسما، قابلیت امحای طیف وسیعی از انواع پسماندهای خطرناک در این سامانه دارد.

منبع مطلب
وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

اولین رویداد معرفی فناوری های نوظهور در صنعت آب و فاضلاب در تاریخ 8 بهمن 1399 تحت عنوان وبینار فناوری های نوین آب و فاضلاب برگزار خواهد شد. این وبینار با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری به صورت ...