محافظت از کشتی‌ها و سازه‌های دریایی در برابر خوردگی

محققان کروات موفق به ساخت فیلم تخریب پذیر جهت حفاظت از کشتی‌ها و سازه‌های دریایی در برابر خوردگی شدند. زمانی که این فیلم دیگر مورد نیاز نیست، می‌تواند کمپوست شده و به آب و دی اکسید کربن تبدیل شود.

از جمله هزینه‌ها و خسارت‌های اساسی صنایع دریایی، خسارت‌های مربوط به خوردگی است. هرچند بدنه کشتی‌ها با رنگ‌های مخصوص و مقاوم پوشانده می‌شوند، اما تشکیل پیل‌های کوچک در محیط آب می‌تواند به سرعت افزایش پیدا کرده و با تولید جریان‌های زیاد در این محیط خورنده، باعث خوردگی شدید در بدنه شود. این معضل علاوه بر بدنه کشتی‌ها و تانکرهای داخل آن، در تمام سازه‌های دریایی مانند اسکله‌ها، سکوهای نفتی و پتروشیمی نیز وجود دارد.

اهمیت مقابله با پدیده خوردگی و هم‌چنین چالش‌های زیست محیطی منجر به تولید اولین فیلم ضد خوردگی تخریب پذیر توسط محققان کروات شد که دارای تائیدیه Nano VpCL نیز می‌باشد. این فیلم جدید تولیدی که با نام EcoCorr شناخته می‌شود، یک کمپوست تخریب پذیر است که باعث مهار خوردگی می‌شود. فیلم نوآورانه تولیدی با استفاده از برخی از به روز ترین فن‌آوری‌های سبز موجود در آزمایشگاه‌های Cortec ساخته شده است.

فیلم EcoCorr حاوی فناوری اختصاصی VpCL است و محافظت بسیار خوبی در برابر تماس و خوردگی فاز بخار در فلزات آهنی و غیر آهنی را فراهم می‌کند. این فیلم دارای فرمول‌های متنوعی است که بیش از 40 درصد آن دارای ترکیبات زیست محور است و می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که دارای خواص فوق الاستیک تا نیمه سخت باشد. زمانی که فیلم EcoCorr در یک محیط کمپوست سازی معمولی قرار می‌گیرد، طی 2 تا 3 ماه به طور کامل متلاشی می‌شود. این فیلم بسیار الاستیک است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای فیلم‌های غیر قابل تجزیه باشد. زمان دقیق برای تجزیه بیولوژیکی فیلم به شرایط و فعالیت محیط نظیر دما، کیفیت خاک و فعالیت میکروارگانیسم‌ها بستگی دارد.

قطعات فلزی که توسط فیلم EcoCorr پوشش داده می‌شود می‌تواند از بستر خود در برابر نمک، رطوبت بیش از حد، میعان، رطوبت، جوهای صنعتی تهاجمی و خوردگی فلزات متفاوت محافظت کند. این فیلم از گیاه EcoCortec که در Beli Manastir کرواسی در دسترس است، تولید می‌شود. زمانی که دیگر EcoCorr مورد نیاز نیست، فیلم می‌تواند کمپوست شده و به دی اکسید کربن و آب تبدیل می‌شود.