بمب خبری معلم تسلا: دنیای جدیدی از باتری‌ها ظهور می‌کند.

با طراحی باتری جدیدی توسط آقای جف دان، انتظار می‌رود که دوران پسالیتیوم یون در حال وقوع است. اخبار منتشرشده حکایت از باتری دارد که مرزهای نوینی را در ساخت باتری‌های لیتیوم یون ایجاد خواهد کرد.

مقاله‌ای که اخیراً توسط یک تیم تحقیقاتی با راهنمایی آقای جف دان (Jeff Dahn که اغلب با نام معلم تسلا شناخته می‌شود) منتشر شد، نوع جدیدی از شیمی باتری را ارائه داد. نتایجی که در این کار ادعا شده، باتری با طول عمر 6000 چرخه را نشان داده است. فلذا می‌توان بسته باتری را ساخت که مسافت یک میلیون مایل (1/6 میلیون کیلومتر و 20 سال عمر مفید) را برای خودروی الکتریکی به ارمغان آورد. ادعایی که پیشتر ایلان ماسک (رئیس شرکت تسلا) نیز آن را پیش‌بینی کرده بود.

 

 

آقای دان به خوبی به اختلاف بین تولید باتری در مقیاس آزمایشگاه و تولید انبوه آن با کیفیت بالا و قیمت مناسب واقف است. این مدل باتری می‌تواند به خوبی چرخه دشارژ بین صفر تا 100 درصد را طی کند. در حالیکه باتری‌های امروزی بهترین عملکرد را در بازه 20 تا 80 درصد چرخه دشارژ ارائه می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید با این باتری‌ها 66 درصد مسافت بیشتری را با همان بسته مشابه بدست آورید.

نتایج شگفت آور این پروژه نشان داده که هیچگونه ترک میکرونی در مراحل شارژ و دشارژ حتی پس از طی 5300 چرخه ایجاد نشده است. از طرفی در ساخت باتری هم از مواد کاتدی رایج نظیر NCM 532 و نوعی گرافیت سنتزی استفاده شده و افزودنی‌هایی هم به الکترولیت اضافه شده‌اند.

 

 

این نوع باتری برای خودروهای الکتریکی امروزی نیز کاملاً سازگار است. البته هیچ نوع خودروی الکتریکی تاکنون نتوانسته میلیون‌ها مایل را طی کند (ولی ایلام ماسک ادعا می‌کند که محصولاتش این قابلیت را دارند). حتی اگر اجزای چنین خودرویی  پس از نیم میلیون مایل از هم جدا شود، باز هم می‌توان از این باتری در خودروی دیگری استفاده کرد. از اینرو انرژی لازم برای ساخت مجدد باتری کاسته شده و هزینه‌های بازیافت نیز به شدت کاهش می‌یابند.

مقاله این دستاورد را می‌توانید در کانال تلگرام شبکه باتری دریافت کنید. 

تهیه و تنظیم: علی صادقی