باتری‌های رزینی، ایمن‌تر، منعطف‌تر و ارزان‌تر از باتری‌های لیتیوم یون هستند.

صنایع شیمیایی Sanyo برنامه دارد تا باتری‌های رزینی را تا سال 2021 به تولید انبوه برساند. هزینه تولید این نوع باتری‌ها نیز انتظار می‌رود که از انواع مختلف باتری‌های امروزی کمتر باشد.

 

نیاز به باتری‌های مناسب برای خودروهای الکتریکی و گوشی‌های هوشمند و سایر محصولات کماکان در حال افزایش است. با این وجود، باتری‌سازان ژاپنی، چینی و کره جنوبی در حال ارتقای نسل نوینی از باتری‌ها هستند که بتواند جایگزین مناسبی برای انواع باتری‌های لیتیوم یون کنونی باشد.

مشکل عمده باتری‌های لیتیوم یون، احتمال ایجاد انفجار یا اشتعال در آنها در صورت وقوع اتصال کوتاه است. این مسئله ممکن است ناشی از مقاومت الکتریکی پایین آنها باشد. این باتری‌ها حاوی یک جزء فلزی هستند که مقاومت کمی در برابر الکتریسیته داشته و امکان انتقال سریع الکتریسیته را فراهم می‌کنند.

این در حالی است که اگر باتری با ماده بسیار مقاوم رزین ساخته شود احتمال ایجاد اشتعال یا انفجار را به شدت کاهش می‌دهد. حتی در شرایط بسیار سخت نیز این باتری‌ها می‌توانند با تغییر مسیر جریان الکتریکی، توان خروجی مناسبی را تأمین کنند. منتها یکی از چالش‌های کلیدی برای تجاری‌سازی این نوع باتری‌ها این است که چطور رزین‌های مخصوص برای سل‌های ذخیره انرژی را تولید کرد؟

 

 

یکی از خصوصیات باتری‌های رزینی ساختار ساده آنهاست. باتری‌های بزرگتر را می‌توان با کنار هم قراردادنِ لایه‌های مختلف الکترودهای منفی و مثبت ساخت. سل‌های ذخیره انرژی رزینی نیاز به روندی برای خشک‌کردن موادشان ندارند (فرایندی که برای نمونه‌های قبلی آنها لازم بود)، بنابراین می‌توان باتری با ساختار ورقه‌ای را به راحتی تولید کرد. فلذا پروسه تورق الکترودها نیز به نصف مقدار فعلی کاهش می‌یابد. همچنین رزین‌ها منعطف هستند و باتری‌هایی که بدین ترتیب ساخته می‌شوند برای انواع مختلف کاربردها در اندازه و شکل‌های گوناگون قابل تولید هستند. 

 

 

صنایع شیمیایی Sanyo انتظار دارد که این نوع باتری‌ها نه تنها در ربات‌ها و پهپادها بلکه در مصارف ذخیره انرژی بزرگتر نیز کاربرد داشته باشد. لازم به ذکر است که انتظار می‌رود که فروش جهانی نسل جدید باتری‌ها از 2/1 میلیارد ین (19/72 میلیون دلار) در سال 2017 به 2/8026 تریلیون ین در سال 2035 برسد. البته فروش اولیه این نوع باتری‌های رزینی حداقل به 100 میلیارد ین خواهد رسید که با پیشرفت در این حوزه، بازار مناسب‌تری هم پیدا می‌کند.

تهیه و تنظیم: علی صادقی